Hej!

Behöver er hjälp...

Vi rullade ut nytt gräs förra våren. I höstas lät jag gräset vara lite längre, ca 5-7 cm och klippte inte det helt kort sista gången.

Efter en riktig vinter så låg gräset ned varför jag lagt stor möda på att kratta igenom det ordentligt i april.

Dessvärre har jag stora delar av mattan som fortfarande, nu i maj, är helt vitt och ser "dött" ut...

Vad skall jag göra? Har kört stroller och funderar på att slå på vattenspridaren - eller är det för tidigt?

Hade det varit så här i april hade jag inte varit orolig, men nu känns det lite som om gräset ej kommer igång...

Vad skall jag göra? Ut med gräsfrön? Vattna?

Stort tack på förhand för synpunkter och ideér!

Är det hela gräsmattan du menar eller är det bara där det blivit "vitt" efter vintern??

Hej!

Stora delar av mattan är vit och livlös, men det finns även mindre delar där det är riktigt grönt och frodigt. ag har ju krattat igenom ordentligt och tittar jag på det livlösa gräset så kan jag ju se några mindre, gröna strån - men väldigt få och nu i maj borde ju rimligtvis mattan vara grön och fin.

Ja nu i maj har vi redan klippt vår ett antal gånger redan..
Själv hade jag nog bara räfsat ordentligt och slängt ut nya frön på dom vita fläckarna.. vattnat och väntat på att det ska växa..

Gräs tar du inte död på så enkelt, dock kanske det försvunnit en del med tanke på den hårda vintern som varit. Grovräfsa gräsmattan och klipp den ca 40mm lång. Kombi medel skulle jag vänta med, troligen är det för tidigt i år - alternativt vänta tills ogräset står högt i blom och tempen ligger stadigt över 10 grader. Istället hade jag slängt på t.ex Weibulls gräsmattegödning (kostar ungefär 150kr/17kg). Står på påsen, tror det bör vara 1kg/100m2. Vattna därefter ca 1,5h per position med vattenspridare.
Det är mitt recept iallafall.
Vad har du för gräsklippare ?
Nästa år hade jag gått på med vertikalskäraren efter 2-3 klippningar.

mortimer skrev:
Gräs tar du inte död på så enkelt, dock kanske det försvunnit en del med tanke på den hårda vintern som varit. Grovräfsa gräsmattan och klipp den ca 40mm lång. Kombi medel skulle jag vänta med, troligen är det för tidigt i år - alternativt vänta tills ogräset står högt i blom och tempen ligger stadigt över 10 grader. Istället hade jag slängt på t.ex Weibulls gräsmattegödning (kostar ungefär 150kr/17kg). Står på påsen, tror det bör vara 1kg/100m2. Vattna därefter ca 1,5h per position med vattenspridare.
Det är mitt recept iallafall.
Vad har du för gräsklippare ?
Nästa år hade jag gått på med vertikalskäraren efter 2-3 klippningar.
Vet du återförsäljare av det gödningsmedlet (och till det priset?!). Tacksam för tips.

Jag köpte på Eko (f.d Ekohallen), de hade nedsatt pris från 159kr/17kg till 129 när jag köpte(99kr veckan därpå). Vill minnas det ligger ett Eko inne i Borås ute vid Knalleland.
http://www.bergendahls.se/Eko/eko-stormarknad

mortimer skrev:
Jag köpte på Eko (f.d Ekohallen), de hade nedsatt pris från 159kr/17kg till 129 när jag köpte(99kr veckan därpå). Vill minnas det ligger ett Eko inne i Borås ute vid Knalleland.
[länk]
sweet, de enda gräsgödseln jag har hittat har typ kostat 500 kr för 10 kg.. så lite skillnad där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.