Denna buske står lite avsides på min tomt och jag skulle vilja flytta den om det är möjligt, vad tror ni? Nån kanske kan berätta vad för sorts buske det är också för jag har inte en aning.

Mvh Gren

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som en rejält gammal brokbladig kornell. Den går bra att flytta, det blir lite pyssel med vattning, vattning och mera vattning resten av sommaren bara. Som med allt som flyttas förstås.

För ett par år sedan fick vi just en sådan brokbladig korallkornell av en bekant, den var urgammal och hade stått på samma plats i åratal. Kornellen skulle utrotas, hade med våld dragits upp ur jorden medelst maskinkraft, och ställts med bara rötter och lite jordklump på marken bredvid hålet som blev kvar.

Tre dagar senare fick jag syn på kornellen som stod där i väntan på att köras till tippen och frågade om jag kunde få den. Den var då ca 2 m hög och lika bred. Vi körde hem busken på kärra, jag grävde ett rejält brett hål och satte ner busken. Jag kortade grenarna med ca 1 meter, och vattnade troget tills hösten kom. Busken etablerade sig på nya platsen utan problem, trots den omilda behandlingen, och är idag åter igen 2x2 meter och frodas.

Gör ett försök du, och börja föryngra kornellen när den kommer på ny plats. De nya grenarna som kommer är vackert röda, och det är mycket fint att titta på även på vintern när den är bladlös.

• Gilla
Gren
  • Laddar…
Perfekt, tack för ditt svar :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.