3 730 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Tips på bra rullgräsleverantör i GBG?
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Efter mursättning ska vi fylla ut och höja marken med matjord ovanpå befintlig matta. Ska läsa på hur jag bör göra med underarbetet men tänkte först undersöka vilka rekommenderade gräsleverantörer det finns runt Göteborg för att se var man hamnar i pris. Hade tänkt oss Weibulls Extra Green.
Tar tacksamt emot tips vart man bör vända sig.
Tar tacksamt emot tips vart man bör vända sig.
Hej,
Vi använde oss av
http://www.vedumsgras.se
De levererar till hela västra götaland.
Tror att vi betalade 25:-/m2, detta var för 2 år sedan. La runt 600m2.
Nöjd med både gräset och leveransen.
Mvh
Stefan
Vi använde oss av
http://www.vedumsgras.se
De levererar till hela västra götaland.
Tror att vi betalade 25:-/m2, detta var för 2 år sedan. La runt 600m2.
Nöjd med både gräset och leveransen.
Mvh
Stefan
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Turfman kör ofta till GBG. Vi valde detta gräs eftersom det enligt uppgift klarar salta vindar bättre. Mycket ängsgröe i det.
http://www.turfman.se
http://www.turfman.se
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Hur "fint" har ert gräs blivit? Vi har en temporär matta sådd med Weibulls Villablandning. Skulle jag så om skulle jag välja Extra Green så rullgräset får gärna hålla samma kvalitet, klippning en gång i veckan.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Mitt gräs har varit fantastiskt fint tills i år, då jag fått en vitgröeinvasion. Fortfarande tätt och fint, men med ljusgröna fläckar av ettårig vitgröe. Detta har dock inget med ursprungsgräset att göra.Freddan101 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Tack för tipsen! Ska kolla pris nästa vecka.
Har ni även några tips på bra ställen att beställa jord ifrån. Räknade på det och ser ut som vi behöver ca 80 kubik. En hel del att höja och fylla ut...
Har ni även några tips på bra ställen att beställa jord ifrån. Räknade på det och ser ut som vi behöver ca 80 kubik. En hel del att höja och fylla ut...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Renovas jord alla dagar i veckan. Den är nytillverkad av göteborgarnas matavfall och garanterat ren och framför allt levande. Inte stendöd som många andra levererar.Freddan101 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Ser lovande ut, ska kolla pris.Johan Gunverth skrev:
Funkar det bra att sätta häckplantor i gräsmattejord eller bör jag välja planteringsjord till detta? Hade varit enklast att bara beställa en jordsort.
På sina ställen är det upp till 70 cm som ska fyllas mot stödmur så där kanske man skulle grundat med "fuljord". Fast som sagt, enklare att bara lassa på med en jordsort om det funkar och inte blir för dyrt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Vi betalade 250:-/ton för 92 ton 2008. Ingen mängdrabatt. Transporten på 10 ton/vända landade på 4.500:-Freddan101 skrev:Ser lovande ut, ska kolla pris.
Funkar det bra att sätta häckplantor i gräsmattejord eller bör jag välja planteringsjord till detta? Hade varit enklast att bara beställa en jordsort.
På sina ställen är det upp till 70 cm som ska fyllas mot stödmur så där kanske man skulle grundat med "fuljord". Fast som sagt, enklare att bara lassa på med en jordsort om det funkar och inte blir för dyrt.
Gräsmattejord innehåller rätt mycket sand och stenmjöl, så för andra arter är planteringsjorden bättre. Jag använde den senare till alla rabatter. Finns också krukjord för de egna odlingarna. Du kan även få jorden blandad precis som du vill ha den.
Redigerat:
Klicka här för att svara