2 626 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Beskärningen av äppelträd
Jag brukar ta mina äppelträd på våren då man ser hur knopparna kommer för att kunna "styra" vart nya grenar ska komma.
Rätt eller fel, tja finns många skolor om beskärning. Vissa säger vår, vissa sensommar och vissa vinter.
Jag får iaf varje år frukt på träden och ofta väldigt mycket frukt.
Rätt eller fel, tja finns många skolor om beskärning. Vissa säger vår, vissa sensommar och vissa vinter.
Jag får iaf varje år frukt på träden och ofta väldigt mycket frukt.
Förr i tiden var det vanligt att man beskar på senvintern. Enda orsaken var att trädgårdsmästarna då inte hade några andra jobb. Den moderna tanken är att man beskär under växtperioden. Men jag hade tidigare en trädgård med många riktigt gamla fruktträd som jag inte kunde hantera själv pga storleken. Trädgårdskillen kom i januari varje år och beskar och jag fick otroligt rikliga skördar. Ett rätt och regelbundet äppleträd bär mer frukt och blir mer långlivat.
En utmärkt investering är att inköpa en modern beskärningsbok-
En utmärkt investering är att inköpa en modern beskärningsbok-
När det gäller uppvuxna träd är det betydligt enklare att beskära träden på vårvintern innan de slagit ut. Under växtsäsongen blir det mest en gissning vilken gren som klipps pga lövverket. När de avkapade grenarna sedan ska köras i kompostkvarnen fastnar de oftast pga de sega löven. Betydligt enklare att få grenar utan löv genom valsen och/eller de roterande knivarna.
Klicka här för att svara