Vi har två stora odlingsbara land, dock är det väldigt eftersatt efter förra ägaren, och det är helt igenväxt med Kirskål.

Finns det någon smart lösning för att nollställa, förutom att som vi gjort nu med det ena, att vända på all jord och sila bort alla rötter. Samt sedan rensat så fort det kommit nya skott?

täcka med plast i 2år, dock kan man inte nytta platsen på lång tid...

Du kan "trötta" ut kirskålen genom att inte låta den växa upp, köra av den hela tiden med en röjsåg tex.

Men alla sätt kräver nog ett år innan jorden går att använda.. Tror man skulle kunna odla något väldigt snabbväxande som gör att kirskålen konkurreras ut och inte får plats/rum att växa..

Odla gräs, kör över regelbundet med gräsklippare, så tröttar du ut kirsen efter något år. Dessutom sägs potatisodlingar driva bort kirs, testa vetja.

Mikael_L
Funkar round-up på kirskål tro?

ricebridge skrev:
Dessutom sägs potatisodlingar driva bort kirs, testa vetja.
Jag vet inte om det är potatisen i sig som verkar här, skulle nog tippa på att det är det flitiga vändandet av jord snarare.
Mitt bästa tips är som vanligt - ät upp den! Kirskål funkar utmärkt att äta. ;)

Thomas59
Nollställa? Tja ta bort all jord och fyll på med ny ogräsfri jord lär ju funka.

Själv hade jag ett trädgårdsland bevuxet med meterhöga tistlar, brännässlor, kirskål och allskön skit. Tog häcksaxen på sensommaren och klippte av det värsta. Drog upp en del och sen vände jag hela landet med spade

På våren körde jag över hela landet med jordfräsen och sen satte jag potatis och kronärtskockor. Visst, jordfräsen klippte säkert upp ogräset i massor av "nya" plantor men det verkade inte ha spelat någon roll. Potatisen och kronärtskockorna växte fint och landet ser hur bra som helst ut nu efter tredje odlingssommaren

Klart det finns lite ogräs kvar men inte mer än att man rensar lite ett par gånger under en sommar.

När vi har anlagt rabatter har vi lagt tjocka lager med tidningspapper i botten och sedan fyllt på med ny jord ovanpå. Det har hållit undan ogräset som fanns där. Vi har dock inte provat den metoden på just trädgårdsland.

Grävmaskin, gräv ur, dränera, filtmatta, nytt lass matjord

Jag slängde upp en liknande tråd nyligen, och min plan är att döda växtligheten med sprayad ogräsättika i ett par omgångar, köra med jordfräs och så gräsmatta. Om det funkar vet jag i höst.

Rabatt med öppen jord.är nog krångligare än gräsmatta.

Mikael_L skrev:
Funkar round-up på kirskål tro?
Nej den kommer enbart att se hängig och trött ut för att skjuta nya skott från rotsystemet någon/några veckor senare.
Ogräsättika tar väl knappast död på någonting det är bara den synliga delen som vissnar för att sedan komma tillbaka med full fart. Nej det enda som fungerar är att rensa och trötta ut kirskålen eller byta jord.Men om det fortfarande finns Kirskål i närheten så är den snart på plats i nya jorden också för det drar meterlånga vita rötter under jord hur lätt som hellst.

Roundup funkar på kirskål men kräver flera behandlingar och att man låter det växa upp ordentligt mellan behandlingarna. Sedan måste man hålla efter för det finns alltid frön kvar i jorden.

Ogräsättika gör ingen nytta alls och särskilt inte på kirs.

• Gilla
Farzan
  • Laddar…
Då får jag komplettera med lite RoundUp.

Varför finns det så mycket ogräsättika till salu om det inte gör någon nytta?

Roligaste sättet är att plantera jordskockor (=jordärtskockor varfan nu ärt kom ifrån) och täckodla med vad du har t hands. Vi använder mängder av hö som vi slåttrat i närheten. Så får vi ängen slagen också. Ovanpå höet lägger vi kompost, hönsgödsel mm

Jordskockorna köper du i närmsta mataffär. Hacka hål och tryck ner en knöl m nån halvmeter emellan. Skörda så sent som möjligt, gärna på våren året efter plantering (om du inte har väldigt mycket vattensork).

Vi får 20 gånger utsädet på mullrik lättlera. Har du en mycket styv lerjord blir skockorna inte så fina. Har du mkt sandig o mager jord får du gödsla rejält. Fast om du har såna jordar hade du väl kanske inte kirskål...

Lyckas du inte utrota kärsen (=kirskål) på detta vis så återstår bara en sak. Använd den i Bloody Mary så som man vanligen använder selleristjälkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.