8 506 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Häck + perennrabatt?
Tänkte plantera en måbärshäck, cirka 15 meter, på framsidan av tomten mot vägen. På insidan funderar jag på att ha en perennrabatt med höstanemon.
1. Funkar detta?
2. Vilket avstånd ska jag ha mellan måbärshäcken (klippt) och perennerna? Kan jag plantera dem dikt an? typ 30 cm i mellan?
3. Andra råd inför min häckplantering nästa helg?
Tack på förhand
1. Funkar detta?
2. Vilket avstånd ska jag ha mellan måbärshäcken (klippt) och perennerna? Kan jag plantera dem dikt an? typ 30 cm i mellan?
3. Andra råd inför min häckplantering nästa helg?
Tack på förhand
Tror att det kan fungera med måbär. Det avgörande är huruvida häcken skjuter rotskott el inte. Vi har en kombinerad måbärs- och bokhäck, och jag har inget minne av att måbären skjuter rotskott.
Det andra att tänka på är att se till att det går att stå invid häcken, tillräckligt för att kunna komma åt och klippa den. Kan vara stora trampstenar med någon meters mellanrum. Man ska kunna stå stabilt, helst med båda fötterna, annars blir det jobbigt att klippa häcken. Trampstenarna döljs ändå rätt väl av perennerna.
Ska det vara mellanrum mellan häck och rabatt så behövs 50-80 cm mellanrum. (På ett ställe anlade jag en liten rabatt endast 30 cm från en bokhäck pga litet utrymme, och det är väldigt svårt/jobbigt att klippa häcken där iom att det inte går att stå vettigt.)
Det andra att tänka på är att se till att det går att stå invid häcken, tillräckligt för att kunna komma åt och klippa den. Kan vara stora trampstenar med någon meters mellanrum. Man ska kunna stå stabilt, helst med båda fötterna, annars blir det jobbigt att klippa häcken. Trampstenarna döljs ändå rätt väl av perennerna.
Ska det vara mellanrum mellan häck och rabatt så behövs 50-80 cm mellanrum. (På ett ställe anlade jag en liten rabatt endast 30 cm från en bokhäck pga litet utrymme, och det är väldigt svårt/jobbigt att klippa häcken där iom att det inte går att stå vettigt.)
Måbärshäcken tänder ju väldigt tidigt, får en vacker grönska och det är ju trevligt! Men tänk på att den blir bred - den kräver mer plats än många andra häckar och går inte att hållas riktigt smal. Var också uppmärksam på att den verkligen klipps med ngt bredare bas än topp. Den blir lätt yvigare upptill.
Hur bred blir den då? Jag tänkte ha den cirka 30 cm åt ena hållet och 40-50 cm åt andra, d.v.s cirka 70-80 cm. Räcker det?
Jag tänkte sätta perennerna dikt an häcken. Tanken är att blommorna ska vara lika höga som häcken, cirka 100cm och på så sätt ge lite "liv" i häcken.
Jag tänkte sätta perennerna dikt an häcken. Tanken är att blommorna ska vara lika höga som häcken, cirka 100cm och på så sätt ge lite "liv" i häcken.
Klicka här för att svara