Till AndersS: Du är en av de som fattat vad det här innebär i storlek. Intressanta erfarenheter.

Till Erik_X: Just det. Det blir så mycket björnbär att det blir en hel snårskog.

lbgu skrev:
Ett tips är ju annars att köra med roundup eller något liknande. Åtminstone kirskålen borde det ju kunna rå på, björnbären är kanske lite mer tveksamt.
Var ett sådant medel som jag testade med på de 10*10m ytan. Som jag skrev tidigare ser man stor skillnad idag men de är inte borta, däremot så har andra växter fått chansen att växa så de håller ned tillväxten av kirskål.
Men för att bli av med kirskål utan att tillämpa den brända markens taktik så är det ett återkommande arbete att hålla nere dem.

Så idag blir det röjsågen, treuddig klinga för sly och "slakten" av björnbärssnår på en annars fin björkäng.
Senare i sommar fortsätter jakten på kirskålen med kemisk bekämpning när den är så stor att medlet till absolut största delen hamnar på deras bladverk och senare i juli en avkörning med röjsågen. Det stänker ordentligt när man kör med klingan i kirskålen. Att klippa ned kirskålen gör att man släpper ned ljus till övriga växter som får kraft och tillväxt för att hålla nere kirskålen.

Och nu var björnbärsrevorna avkörda. De är fantastiska, missar man en lång rev när man går framåt så sitter den runt benen direkt. Tog en sväng även där det finns kirskål, kan ju alltid hoppas att de andra växterna får lite extra fart nu och kan hålla nere kirskålen lite. Det blev några timmars jobb och två tankar soppa.

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
I mitt område är ett par tomter ännu inte bebyggda och där frodas björnbärssnåren (jag plockade 40 l förra året). Eftersom snåren växte ut i gatan fixade fastighetsägaren bulldozer som rensade hela min granntomt - denna åtgärd brukar räcka 2-3 år. Rådjuren blir besvikna - björnbär är en stor läckerhet och de räds inte 2 höga snår. Nu är det inte kommunen som äger marken utan en ägare som vill ha ut så högt pris för tomten som möjligt :)

För din egen del är det inte säkert att kommunen har råd med någon insats. Du lär dessutom inte få lov använda några gifter. Du fortsätter med röjsåg ett par meter ut från din häck och därefter använder gräsklipparen ngn gång i månaden dvs inget finlir. Och kirskålen får du nog leva med ... :)

Jag har samma problem längs min baksida som gränsar till en kohage ... utan kor ... och som håller på att förslyas. Det funkar bra med gräsklipparen 4/5 ggr per säsong.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.