Jag har köpt 2 Valdemarsvik rosor (pimpinellros) och funderar på att sätta dem på varsin sida om den miniallé som leder upp till vårt hus. Men de skulle då hamna i skugga en del av dagen pga de stora träden i "allen" som ligger i söderläge. Hur skuggtålig är Valdemarsvik?

På bilden ligger den asfalterade vägen i direkt söderläge. Det gör att rosorna skulle få morgonsol från öster fram till 12-tiden (sommartid) och därefter mest skugga, ev. lite små solglimtar på eftermiddagen vid 3-5. Är det en dålig idé att plantera dem där jag ställt ut dem på fotot?

• Asfalterad väg och gräsmatta med träd som ger skugga, potentiell plats för Valdemarsvik rosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är ju en ros som väl bara funnits i handeln i två år så det är nog inte så många som känner till den och därför föreslår jag att du prövar med att fråga på odla.nu eller i Allt om trädgårds forum.

• Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju en ros som väl bara funnits i handeln i två år så det är nog inte så många som känner till den och därför föreslår jag att du prövar med att fråga på odla.nu eller i Allt om trädgårds forum.
Bra idé! Ja som du skriver är den väldigt ny i handeln. Jag testar där. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.