20 092 läst ·
6 svar
20k läst
6 svar
Buxbom missfärgad
Mina 7 buxbom verkar inte må bra. De har blivit lite brungröna, istället för den klarmörkgröna färgen de hade när jag köpte dem i somras.
Jag har haft dem i krukor i 3 v, och dessa krukor har stått i betongkrukor, och temperaturen har varit ner mot 5 grader ett par nätter för 2 veckor seb. Senaste 2 veckorna har jag tagit in dem inomhus på nätterna eftersom de börjat skifta färg.
Är det vanligt att det blir så här? Eller är de förstörda för alltid?
De ska ner i jord, men jag har inte tagit mig för...
Jag har haft dem i krukor i 3 v, och dessa krukor har stått i betongkrukor, och temperaturen har varit ner mot 5 grader ett par nätter för 2 veckor seb. Senaste 2 veckorna har jag tagit in dem inomhus på nätterna eftersom de börjat skifta färg.
Är det vanligt att det blir så här? Eller är de förstörda för alltid?
De ska ner i jord, men jag har inte tagit mig för...
Jag är själv buxbomsfreak
och har fortfarande ett par hundra plantor som stått i krukor i flera år eftersom tomten ännu inte är färdigplanerad. En hel del av dessa har börjat bli bruna och det är inte bra. Diskuterade problemet med grannen som, liksom jag, köpte ett par större, fina klot nu i somras. Dessa har planterats på plats och jag har, trots regn, vattnat dem flitigt. Grannens har inte vattnats pga att huset är fritidsbostad. Det är troligen vattenbrist som orsakar brunbladigheten och mina krukade buxbom har inte klarat av torkan trots vattning. Planterade i jorden funkar det mycket bättre.
Plantera dina buskar så snabbt du kan. Rejäl mylla. Vattna. Vattna igen - buxbom behöver mycket vatten även mot hösten så att inte vintern torkar ut dem. Tillför ingen extra gödning före vintern annat än det som finns i den ev köpta jorden.
Plantera dina buskar så snabbt du kan. Rejäl mylla. Vattna. Vattna igen - buxbom behöver mycket vatten även mot hösten så att inte vintern torkar ut dem. Tillför ingen extra gödning före vintern annat än det som finns i den ev köpta jorden.
Det finns fler med........
Missfärgade buxbomslöv. Dessa sitter i en lång radda längs en gång på båda sidor 10-15 m lång. Den ena sidan är kraftiga plantor och stått där 20-30 år eller längre den andra kanske 20 år. Det har regnat rejält hela sommarn, dom kan inte ha fått för lite vatten. Nu till problemet, lite här och där så uppträder avlövade torra grenar och ser mindre frodiga ut. Vad skall man göra klippa av dom torra grenarna vid grenens början, nere vid roten? Skall man ge gödning eller måste man riva upp plantan och skaffa nytt? Någon som vet något? Kanske skall man skriva till något slott i världen, som har buxbomslabyrinter, ha,ha. Jag tar det lugnt så länge och hoppas det är någon som har gröna fingrar??
Missfärgade buxbomslöv. Dessa sitter i en lång radda längs en gång på båda sidor 10-15 m lång. Den ena sidan är kraftiga plantor och stått där 20-30 år eller längre den andra kanske 20 år. Det har regnat rejält hela sommarn, dom kan inte ha fått för lite vatten. Nu till problemet, lite här och där så uppträder avlövade torra grenar och ser mindre frodiga ut. Vad skall man göra klippa av dom torra grenarna vid grenens början, nere vid roten? Skall man ge gödning eller måste man riva upp plantan och skaffa nytt? Någon som vet något? Kanske skall man skriva till något slott i världen, som har buxbomslabyrinter, ha,ha. Jag tar det lugnt så länge och hoppas det är någon som har gröna fingrar??
Det verkar som man får ta till spaden, om det nu är buxbomsvamp.
Buxbom är nog något man skall gräva upp! inte ner.....och sjukdom finns det tydligen ett par varianter av. Får se plastblommor kan inte drabbas av svamp eller hur, kanske skall man prova...???
Var i Skåne? Här på Österlen har sjukdomen inte fått starkt fäste. Jag har en hel del friska buxbom och har dessutom levererat ett lass friska sådana till västsidan. Kan du inte lägga in ett par bilder på förödelsen?
Klicka här för att svara