Jag såg det här på mitt äppelträd nu. Håller det på att dö, eller varför ser det ut så?
Vi planterade trädet förra hösten men flyttade på det i våras. Det kom många äpplen på det i sommar. Tror sorten heter Silvia om jag inte minns fel.
Äppelträd med skadad bark och mörka fläckar på stammen, omgivet av grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser inte bra ut. Kan kanske vara kräfta.
Troligtvis kommer trädet ovanför att dö, tyvärr. Men, det finns ju en gren nedanför.
Om det är kräfta så är det bara att såga av strax ovanför grenen nedanför. Äppelträd är ofta rätt tuffa så det bör överleva, även om dess utveckling backas några år.
Vissa trädsorter är känsligare än andra för olika sjukdomar. Men, det finns ofta en orsak till sjukdomar. Vi hade ett Ingrid Marie som hade kräfta. Efter att ha fått såga av grenar varje år så gav jag upp och sågade ner hela trädet eftersom det sakta men säkert verkade bli värre och värre. Jag vet inte säkert, men jag tror att grundorsaken i vårt fall var att trädet stod i för blöt och kall jord.

Gör inget än, utan vänta på andra utlåtanden här först. Det kan ju vara annat än kräfta om du har tur.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaret.
För blött tror jag inte är fallet här för det är bara sand under matjorden.
Kan det ha varit smittat när jag köpte trädet? Det va ett års garanti, men kvittot sparade jag ju såklart inte..
Måste Jag såga av det ovanför tror jag nog att jag köper ett nytt istället.

BirgitS
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.