5 015 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Vintergröna växter, hur solkänsliga ?
Bravo! Så skall det se ut!
Vilken skillnad! Har själv ett par "roddisar" som ser ut som dina gjorde i början på året, vilket har genererat tankar om att ta bort dem helt.
Om de kan se ut som dina gjorde efter lite kärlek så får jag väl göra detsamma!
Om de kan se ut som dina gjorde efter lite kärlek så får jag väl göra detsamma!
Grymt, kan du speca vilken jord/gödning Du använt? Våra roddisar ser väl ännu ledsnare ut än dina på före bilden. Hur mycket klipper du ner och när?P pelleprognos skrev:
Jag använde rhododendronjord i säck som finns att köpa i handeln. Använde även kogödsel i säck som även den är vanlig i handeln. Kogödseln är ganska "mild" gödning, men fullt tillräcklig och gynnar tillväxt. Det finns särskild gödning för Rhoddisar men den gynnar främst blomningen.E EasyCash skrev:
Jag klippte i mitten/slutet av mars månad. Klippte bort grenar som i det närmaste verkade livlösa och klippte in grenar för formens skull. Det går att klippa mycket hårt om det är nödvändigt, men kan då ta lite längre tid innan återhämtning.
Jord och gödsel har jag bara lagt rikligt på ytan över rötterna, då man nog inte ska försöka vända ner det i befintlig jord med risk att skada rötter.
Sedan har jag vattnat väldigt ofta hela säsongen så att ytan ständigt varit rimligt fuktig och fyllt på med jord o gödsel ibland.
..eller allra helst innan blomning så att de nya skotten hinner invintra och inte frysa sönder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden