9 936 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Varför isolera träd i kruka?
Många tipsar om att man skall isolera krukan, och gärna ställa den på en bit isolering för att komma upp från den kall marken. Jag begriper inte hur dett skyddar trädet? Kylan kommer ju in så småningom via luften, det finns ingen värmekälla i krukan.
Det som jag råkat ut för tidigare är granplantor som torkat på våren när solen ligger på, men marken är frusen och plantorna torkar då. Skuggväv över hela plantan hade säkert hjälpt då, för att hindra att plantorna sätter igång och andas.
Kort sagt, på vilket sätt skyddar isoleringen av krukan?
Det som jag råkat ut för tidigare är granplantor som torkat på våren när solen ligger på, men marken är frusen och plantorna torkar då. Skuggväv över hela plantan hade säkert hjälpt då, för att hindra att plantorna sätter igång och andas.
Kort sagt, på vilket sätt skyddar isoleringen av krukan?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Isoleringen skyddar ju inte från kylan, precis som du skriver, men den skyddar mot kraftiga temperaturväxlingar som kan vara mycket påfrestande för växten, t.ex. om jorden pendlar mellan att vara fryst och tinad över dygnet. Det är också viktigt att en värmeperiod på bara några dagar inte får växten att tro att det är vår för att sen frysa efter att saven har börjat stiga.
Vintergröna växter behöver vattnas rikligt på hösten så att det finns gott om vatten på tjälfritt djup. Skuggväv är bra som du skriver för att minska avdunstningen i februari och mars.
Vintergröna växter behöver vattnas rikligt på hösten så att det finns gott om vatten på tjälfritt djup. Skuggväv är bra som du skriver för att minska avdunstningen i februari och mars.
Bästa svaret
Du har alldeles rätt, det hjälper inte att klä in krukorna eftersom det saknas en intern värmekälla. Det är som med våra kläder, de är ju inte varma i sig men vår kroppsvärme är värmekällan och gör att värme hålls kvar lite längre.M -MH- skrev:Många tipsar om att man skall isolera krukan, och gärna ställa den på en bit isolering för att komma upp från den kall marken. Jag begriper inte hur dett skyddar trädet? Kylan kommer ju in så småningom via luften, det finns ingen värmekälla i krukan.
Det som jag råkat ut för tidigare är granplantor som torkat på våren när solen ligger på, men marken är frusen och plantorna torkar då. Skuggväv över hela plantan hade säkert hjälpt då, för att hindra att plantorna sätter igång och andas.
Kort sagt, på vilket sätt skyddar isoleringen av krukan?
Den enda värmekällan som finns på hösten innan det fryser är jorden, där finns massor av värme lagrad och krukan som står direkt på jorden kan tillgodogöra sig lite värme, varm luft stiger. Att då ge rådet att isolera mot den enda värmekällan som finns är helt felaktigt.
Rådet att isolera krukor är en av dessa trädgårdsmyter som verkar omöjlig att ta död på.
Vintergröna växter kan behöva täckas under våren men inte mot kylan utan mot värmen i vårsolen.
Tack bägge, nu tror jag att jag förstår lite bättre!
Det jag har är en "klot"-syrén i kruka, så den är ju inte städsegrön. Den står i ett innerhörn i huset, och marken är uppvärmd av den dåligt isolerade plattan. Så jag undrade också om poängen med isoleringen mot marken.
Lite skuggväv om krukan så det ser juligt ut, och så julgransbelysning i kronan kanske räcker?
Det jag har är en "klot"-syrén i kruka, så den är ju inte städsegrön. Den står i ett innerhörn i huset, och marken är uppvärmd av den dåligt isolerade plattan. Så jag undrade också om poängen med isoleringen mot marken.
Lite skuggväv om krukan så det ser juligt ut, och så julgransbelysning i kronan kanske räcker?
Det blir säkert bra, då fyller den en funktion även under den mörka tiden.
Som flera har sagt så är det värmen från vårsolen som du vill skydda krukan ifrån. Vi brukar flytta våra krukor till norrsidan av huset så att de står i skugga fram till slutet av mars. Det gör ett lika bra jobb som att isolera krukan.
Ett klassiskt knep är att "jordslå" krukan, dvs att gräva ner den i marken. Är det en perenn växt som normalt skulle klara växtzonen om den växte på friland, så ska den klara en vinter i en jordslagen kruka.
Jag har flera vintrar övervintrat små sticklingar i kruka utomhus, jag brukar nöja mig med att räfsa ihop en hög med löv på senhösten och begrava dem i, det brukar räcka men allt beror ju på hur värdefull växten är. Krukan ska dock inte stå på fat för då bildas vattenansamlingar som fryser, samt att det som tidigare nämnts även isolerar mot den värmande marken.
Jag har flera vintrar övervintrat små sticklingar i kruka utomhus, jag brukar nöja mig med att räfsa ihop en hög med löv på senhösten och begrava dem i, det brukar räcka men allt beror ju på hur värdefull växten är. Krukan ska dock inte stå på fat för då bildas vattenansamlingar som fryser, samt att det som tidigare nämnts även isolerar mot den värmande marken.
Klicka här för att svara