Ska ni ta ner den så kapa nära marken. De nya skotten kommer där ni kapar och ni vill inte ha en skottskog i brösthöjd. Någon decimeter ovan mark tycker jag är lagom.
Sen kan ni gallra den kommande år. Hassel är jättebra att använda till växtstöd och annat i trädgården.
Sen kan ni gallra den kommande år. Hassel är jättebra att använda till växtstöd och annat i trädgården.
Håller med tottoGBG. Såga av 20-30 cm från marken. Hassel växer fort och redan 2020-21kommer ni att ha en stor fin hasselbuske. Vi hade många stora hasselbuske som vi skär ned på det viset.
Men ta inte alla på en gång, ekorrarna älskar nötterna, likaså hackspettar och småfåglarna sitter gärna och gömmer sig där. Sätt upp en matstation i en buske så kommer mängder med fåglar dit.
Men ta inte alla på en gång, ekorrarna älskar nötterna, likaså hackspettar och småfåglarna sitter gärna och gömmer sig där. Sätt upp en matstation i en buske så kommer mängder med fåglar dit.
Går det ens att hålla en hassel liten och fin? Jag har tre "hasselsnårstubbar" som jag kapade vid fotknölarna för ett par år sedan. De skjuter årligen meterlånga skott och blir lite skräpiga. Tar jag årsskotten blir det tomt och sedan kommer nya skott som håller sig lågt till en början. Tar jag inte skotten får hela rasket tremetersambitioner och blir inte så snyggt eller hanterligt. Det finns liksom inget mellanläge...
Klicka här för att svara