Träden på min tomt verkar inte må bra.
Det blir färre levande grenar för varje år. Och många grenar är helt ruttna.

Det gäller främst träden som är av sorten rönn. Men även några körsbärsträd har döda grenar.

Vad bör jag göra?
Vad kan det bero på?

• Träd med levande och döda grenar i en trädgård, möjlig rönn, vid ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rönnen på bilden har ju en kraftig lutning på huvudstammen som den försökt rädda trädet genom att bilda en ny stam som verkar vara död. Trädet ser gammalt ut, illa medfaret så det kanske har uppnått sin maximala ålder. Plantera en ny rönn men inte på exakt samma plats.
Stenfruktsträd som körsbär och plommon drabbas lätt av grentorka, speciellt vid felaktig beskärning. Det går bra att ta bort alla torra grenar om du vill behålla träden men räkna med att det sannolikt upprepas varje år.
Jag tror inte det finns något samband mellan rönnen på bilden och torra grenar på körsbärsträden om du nu inte bor i något område som har drabbats hårt av de senaste årens torka.

Tack för ditt svar.
Då får jag helt enkelt acceptera att den håller på att somna in.

Vad gäller körsbärsträden är de i betydligt bättre skick. Kanske ska klippa bort de döda grenarna på dem bara. Alla träd är troligen mycket gamla.

En utmärkt idé, det kommer genast att se mycket trevligare ut när de döda grenarna är borta.

• Gilla
Gräsmattenörden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.