Häckar, Buskar & Träd
Frajjanspappa: [citat] Tack för infon. Haft dålig koll tydligen, haha
hapazard: Try (oklart vilken art) https://www.google.com/search?ei=PFpNXePLG_rWmwXN_JyIDg&q=try+buske&oq=try+buske&gs_l=psy-ab.3..0i67j0l2j0i5i30j0i8i30l3.3621.3908..4382...0.0..0.63.184.3......0....1..gws-wiz.......0i71j0i13j0i8i13i30j0i7i30j0i10.WMCq8NWVmrk&ved=&uact=5 Släkt med kaprifol (blommor blad och bär är liknande även om växtsättet är annorlunda) och har liksom kaprifolen svagt giftiga
Ozzman: [citat] [citat] Helt rätt! Googlade precis på eukalyptusvide som Hellenbol nämnde och jag tror han har rätt! ;)
Fadai: Enklast är m bandkniv som har handtag i båda ändar, fast såna har kanske mest slöjdnördar som jag. Du kan grovbarka m yxa, sen kniv.
term: Doftschersmin gillar skugga, och tenderar att se rätt ynkliga ut om de får sol på sig. Lite off topic har jag en mycket kluven inställning till doftschersmin. Den är fantastisk under den eller de veckor den blommar, men är verkligen bedrövlig resterande del av året. Den blir alltid "bar om fötterna", och hos oss får årsskotten svåra angrepp av bladlöss. När den etablerat sig vill
yonna: Var inte orolig! Plantan hämtar sig snabbare än du anar! Avenbok är ytterligt tåliga.
holetaker: Förra året fick jag samma problem. Mängder av flugor som svärmade runt mig när jag just klippte gräset. Såklart blev jag både varm och svettig, men problemet var lika oavsett jag duschat precis innan eller ej. Detta året kan jag knappt vistas utomhus förrän flugorna kommer. Säkert 50 små jävlar som surrar runt mig och försöker komma in i öron och ögon. Köpte en hatt med
Abies koreana: Gul monilia kanske? https://www.vn.se/article/tradgard-se-upp-for-svampsjukdomar/
BirgitS: Välkommen till forumet! Gäller det ett nytt träd eller ett gammalt? Det är bra att veta om det gäller beskärning för att se till att träden får en snygg form framöver eller om det gäller underhållsbeskärning.
sole_oggi: Stort tack för alla svar! Trädet börjar återhämta sig riktigt bra efter att jag har börjat vattna rejält 1-2 gånger i veckan beroende på väder.
xLnT: [citat] http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/vaxtskydd/karantanskadegorare/skadegorarepatradochbuskar/paronpest.4.207049b811dd8a513dc8000671.html Påronpest lät inget trevligt.
polarsson: Helst skulle vi vilja ha bigaro eller körsbär, men vad jag förstått vill de ha en väldränerad jord inte lerjord. I övrigt är vi öppna för det mesta förutom äpple och persika. Vinbär på stam råkar vi faktiskt också redan ha och även en vinbärsbuske Tack för era förslag!
Mikasw: Vill inte grannen göra det så är det fritt fram för dig att ta bort allt som är på din tomt. Tvåa på den
yonna: Dessutom bör du klippa innan den går i blom - som skrivits kostar det mycket energi för växten att blomma. Var också extra noga med att låta jorden vara lucker runt fötterna (om du inte har tillgång till gräsklipp som vid torka är det bästa). Mina liguster har klarat sig bra trots att vi har/hade bevattningsförbud dessa två somrar.
AndersS: Precis, jag brukar klippa några gånger under säsongen för att hålla ner tillväxten. Så putsa på, men fundera också på hur du vill ha den ska vara färdigväxt så att du inte klipper de delar som senare blir huvudstammar.
AndersS: Fläderbuskar brukar man vanligtvis föryngra genom att helt ta bort gamla delar vid marken så tar man någon del varje år får man en fin buske utan halvdöda grenar. Fläder blir inte så fin om man försöker stamma upp den till träd, har inga bra sådana egenskaper. Det man ser på bilden är en buske och blir grön och fin om den föryngras enligt ovan beskrivning.
Rabbithole: Som sagt, en häck gör bara att du slipper se ljudkällan. Ska det bli tyst är det ett gigantiskt och helt tätt bullerplank som gäller, så nära ljudkällan som möjligt. Och ett sådant plank kräver normalt bygglov. Ha lite is i magen och se om inte snacket trappar ner efter ett tag
Abies koreana: Om man vill identifiera en häck underlättar det om man bifogar en bild av hela häcken. Det finns mängder av växter med röda bär och gröna blad. Och med det sagt så gissar jag att det är häggmispel med det lilla blomfnaset kvar på bäret. Varken måbär eller häggmispel är giftiga.
Abies koreana: [citat] Det vet jag inte, ju större växt desto större rotsystem. Växter som till sin natur är stora kanske överlever men blir betydligt mindre till omfånget.
BirgitS: Fast kaffebuskar är stora: [citat] https://sv.wikipedia.org/wiki/Arabiskt_kaffe
fsn: Sluta krångla. Nu är redan gödslet ute och inget ”messersmittande” i världen kommer att ändra på det. Vattna ner skiten bara.