Häckar, Buskar & Träd
Andreas_kalmar: Han klippte nog så långt in som vägområdet sträcker sig. Där har dom rätt att klippa allt som står ivägen dock så brukar dom skicka brev till berörda fastighetsägare innan
Synnöve M: Får en känsla av att ingen varit tokig nog att använda 56:an på granhäck. Men jag har bestämt mig för att om ingen av erfarenhet kan säga att det inte går så testar jag.
Martin_355: Hej. Har inte stort dike. Får se vad jag gör med dem. Märkte att det var svårt att få tag på hanvarianten av måbär. Inte många som har den.
Fotografen: Elbolagen brukar vara ganska medgörliga, fäller hellre själva mitt på dan en vardag än att det blåser ner mitt i natten nån helg.
tveksamt: Tack för de svar som kommit, som uppdatering kan nämnas att trädet inte stod så stadigt som man kunde tro. En dag kom sambon in efter jobbet med en stressad min och sa ”trädet ligger ned, vi måste göra något”. En dag med ordentlig blåst lade trädet mer eller mindre helt på backen.
Johan Gunverth: [citat] Hej och välkommen! Jo, jag börjar tro att det kan vara blåst. Tomten ligger annars i lä, en där päronträdet står är det en passage på läsidan huset. Trädet har hur som helst sträckt på sig och börjar se lite mer normalt ut, men mycket rost. Enarna i trakten har ofta gelérost, vilket smittar päronet. Tyvärr inga päron på trädet de två senaste åren, så jag får se om
Dvillan: Tack för input! Efter två dygn är det fortfarande pölar på några ställen. Jag kommer nog försöka gräva mer där det är pölar och fylla på med sten som jag grävt upp. Om jag har tillräckligt med jord över så sätter jag plantorna något ovan marknivån så blir det säkert bra! Blev lite nojig och inget jag vill göra om, gräva kan ju vara det tråkigaste som finns!
BirgitS: Jag har inte hört talas om att sådana skulle ryckas upp av en storm. Man trycker ju till jorden rätt hårt kring dem och sen blir det ju inget vindfång av tunna pinnar. Försöker man sätta upp något skydd så är det nog större risk att det blåser iväg och ev. tar med sig eller skadar plantorna på vägen.
Hellenbol: Tallens barr sitter kvar i 3-5 år, den tappar barren på hösten och det är då den äldsta uppsättningen barr som fälls. Helt normalt alltså. Skaka av de gula barren bara så ser det bättre ut! Tallen är väl något av de mest tåliga träd vi har, har aldrig sett en tall som lidit av torka faktiskt.
karincam: Vill man förhindra nya skott från stubben eller - ännu värre- rotskott, så är det bättre att först ringbarka trädet och sedan fälla det efter det har dött. Gjorde det med asp och det tog ca tre år innan det dog.Vet ju att man inte alltid har den möjligheten, men om man inte har bråttom så är det ett bra sätt.
term: Det finns inga växter som växer snabbt och högt till en början och därefter stannar i växten och blir underhållsfria. Cypress och Sequoia är dessutom väldigt lika Thuja. Det du kan uppnå är en annan färg (t.ex. blå).
Maledictus: [citat] Typiskt tjänstemannasvar! ;) (Ett skämt om det inte framgår)
Anna_H: [citat] Mamma gjorde det, hon hade en rosa och en ljusblå. Väldigt gulligt. Själv gillar jag inte gulligt ;) Men ja, det fungerar och det är inte skadligt för dem.
Kalle B: [citat] Dom är inte så bra som ett träd med en stam som växer rakt upp utan att någonsin ha blivit skadad. Men frågan är hur stor risk det är i praktiken, de kanske är lite mindre stormsäkra än andra björkar men utan stormar kommer de nog kunna stå kvar väldigt länge
BirgitS: Du kan läsa vad Blomsterlandet skriver om beskärning: [citat] https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Frukttrad/Plommon/Beskarning-Av-Plommontrad/ Så vitt jag kan se i det inringade området så verkar det vara en gammal skada där det har bildats en ny gren ovanför. Du kan möjligen putsa bort resterna av det gamla så det blir ett rakt snitt.
BirgitS: Idegran, fröna i bären är lätt giftiga men är i stort sett omöjliga att tugga sönder och Giftinformationscentralen skriver att om ett barn har ätit färre än 5 bär behöver man inte göra något. Sen är ju barren giftiga men barn brukar inte äta vare sig blad eller barr på de växter man har i trädgården. Enligt trädgårdsexperten på SVD säljs numera i stort sett bara hanplantor
MagicFingers: [citat] Jag har läst 500m radie.... Men som sagt gå runt i området och kolla efter nyplanterade enar .......
term: Ja, avenbok gillar inte att ha det blött om fötterna! Det brukar dock bara bli gula blad då. Jag har dock ingen vidare erfarenhet av just avenbok, men kombinationen av blött och soligt kan mycket väl ge de skadorna.
yonna: Klipp bort det skadade. Putsa grenarna omkring. De kommer växa för hålet. Nej; plantan dör inte av en enstaka skada.
Oldboy: Plommonträd (stenfruktsträd) förefaller inte imponerande friska och tåliga. De kan lätt uppvisa skador som sprickor etc som inte vill läka. De tål inte beskärning annan tid än JAS (juli, aug, sept) nämnvärt bra, och grenar kan dö bara så där hux flux. Livslängden är inte heller imponerande. Monilia kan de lätt drabbas av, och då dör de. Vi hade ett Victoria-plommonträd som
snuttjulle: Jag hade sparat undan grenar som jag satt i odlingsjord som tog sig fint förr förra året men dessa försvann i dränneringen då firman gjorde mycket större åverkan på trädgården än jag tänkt mig. Tack för påminnelsen ska se om jag kan få till några skott redan nu som kan användas för att föryrngra.
BäverBerra: Tack för svar! Om ingen har andra idéer så kommer jag försöka skrapa ur så mycket som möjligt och hålla gråsuggorna borta. /G
Storstadsbo: [citat] Ja, det är närmaste grannen som är framme och tuggar igen. :D