Hej!

Råkade, fumlig som man är, komma åt med kantgräsklipparen på våran nyplanterade avenbok (planterades i höst/vinter 2018). Plantan kanske var cirka 80centimer, och råkade komma åt ungefär mitt i plantan, så nu är den 40 centimeter ungefär, roten är det vill säga kvar. Är det bara att köpa en ny avenbok och plantera om, eller kommer det att ta sig tro?

BirgitS
Om du menar att du har kapat plantan på halva höjden så se till att snittytan är jämn och lite sluttande så att regnvatten rinner av med hjälp av en bra sekatör. Då kommer det troligen att gå bra framöver och plantan kommer att nu eller till våren grena sig strax nedanför snittet och tycka att en av de nya grenarna får bli nytt toppskott. Om det blir två grenar högst upp kan du gärna ta bort den ena så att det inte blir någon osäkerhet när det gäller vad som är toppskottet.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att du har kapat plantan på halva höjden så se till att snittytan är jämn och lite sluttande så att regnvatten rinner av med hjälp av en bra sekatör. Då kommer det troligen att gå bra framöver och plantan kommer att nu eller till våren grena sig strax nedanför snittet och tycka att en av de nya grenarna får bli nytt toppskott. Om det blir två grenar högst upp kan du gärna ta bort den ena så att det inte blir någon osäkerhet när det gäller vad som är toppskottet.
Tack för svar! Bifogar lite bilder nedan. Som du ser på bilden så är det en rätt bra bit jag har fått av, plantan har fått två skott, men är ju själva ”huvudskottet” som jag har fått av. Så jag bör ta bort en liten del och göra denna rak med andra ord? Sista bilden är det som jag har fått av från plantan.

Som du även ser på första bilden så har jag skadat lite av själva ”roten” där jag skärde av, bör jag även ta bort detta, eller ”läker” det av sig själv?

20190730171650-213.50.199.54.jpeg 20190730171742-213.50.199.54.jpeg
20190730171825-213.50.199.54.jpeg

BirgitS
Du ska klippa av skottet där det är oskadat och har bark. Sen tar du en lång bambupinne eller någon annan pinne som är minst 1,5 m lång och kör ned den ordentligt i marken bredvid plantan och så binder du upp den kvarvarande långa grenen mot pinnen så kan den börja fungera som ett toppskott.

Nu har jag inte haft avenbokshäck men en granne hade det och jag har för mig att sådana häckplantor ska bindas upp mot pinnar/käppar så att häcken blir rak och och jämnhög.
https://www.plantagen.se/avenbok.html?

BirgitS BirgitS skrev:
Du ska klippa av skottet där det är oskadat och har bark. Sen tar du en lång bambupinne eller någon annan pinne som är minst 1,5 m lång och kör ned den ordentligt i marken bredvid plantan och så binder du upp den kvarvarande långa grenen mot pinnen så kan den börja fungera som ett toppskott.

Nu har jag inte haft avenbokshäck men en granne hade det och jag har för mig att sådana häckplantor ska bindas upp mot pinnar/käppar så att häcken blir rak och och jämnhög.
[länk]
Perfekt. Jag klippte nu av det skadade toppskottet. Tänkte påbörja bindning denna veckan, menar du på att jag ska ta det andra skottet (som växer från roten), som inte är skadad, och få den att aggera toppskott (denna är inte alls lika tjock som den skadade), eller är det den skadade som du menar på som jag ska binda upp? (Helt novis kring detta). Tack!

Edit: Bifogar bild för enkelhet. Visar var jag skärde av, är det denna som du menar ska aggera toppskott, eller den med ringen?

20190730193335-213.50.199.54.png

Bind upp den oskadade grenen mot bambupinnen. Den skadade grenen kan du klippa ner till 10/15 cm. Det ser inte ut som om du "pinnat/käppat" häcken alls ... Avenbok bör få en käpp för varje planta om du vill ha en häck över 100 cm i sluthöjd. Plantorna växer krokigt och fult om de inte binds. Bambukäpparna är en inte oväsentlig extrakostnad för just avenbokshäckar. Men denna häcktyp blir lätt 100 år så det lönar sig på sikt att vårda plantorna från start. Käpparna ska vara lika långa som sluthöjden på häcken exkl 30 cm i jorden. Nu vet jag inte hur hög häck du vill ha. Skall det bara bli en 80-centimeters hög häck behöver du inte tänka på genomgående huvudstam.

Jag har tidigare satt avenbokshäckar och det är lite extra pyssel med uppbindningen tills häcken fått önskad (hög) höjd eftersom man måste se över bindningen, minst årligen, så att inte bindningen växer in i stammen (därför bast). Stammen växer och förgrovas snabbt.

Detta är en av orsakerna till att mina höga häckar är bok, inte avenbok. Boken behöver inte bindas som ung.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Bind upp den oskadade grenen mot bambupinnen. Den skadade grenen kan du klippa ner till 10/15 cm. Det ser inte ut som om du "pinnat/käppat" häcken alls ... Avenbok bör få en käpp för varje planta om du vill ha en häck över 100 cm i sluthöjd. Plantorna växer krokigt och fult om de inte binds. Bambukäpparna är en inte oväsentlig extrakostnad för just avenbokshäckar. Men denna häcktyp blir lätt 100 år så det lönar sig på sikt att vårda plantorna från start. Käpparna ska vara lika långa som sluthöjden på häcken exkl 30 cm i jorden. Nu vet jag inte hur hög häck du vill ha. Skall det bara bli en 80-centimeters hög häck behöver du inte tänka på genomgående huvudstam.

Jag har tidigare satt avenbokshäckar och det är lite extra pyssel med uppbindningen tills häcken fått önskad (hög) höjd eftersom man måste se över bindningen, minst årligen, så att inte bindningen växer in i stammen (därför bast). Stammen växer och förgrovas snabbt.

Detta är en av orsakerna till att mina höga häckar är bok, inte avenbok. Boken behöver inte bindas som ung.
Tack för svar, tänker bara på att den oskadade "pinnen" är mycket smalare än den som är skadad, det är inget problem eller? Jag har inte "pinnat" någon utav plantorna än, men detta ska göras i veckan.

Jag funderar lite på att åka och köpa en ny planta istället som är krukodlad, i samma höjd som de andra, tycker det ser lite fult ut när samtliga är i en höjd, medans den skadade är nästan 50 centimeter kortare, då jag säkert har ~200 andra plantor som är i samma höjd. Dock är jag lite osäker på om det kan bli problem om inte alla plantor kommer från samma plantskola, eventuellt om det finns olika slags avenbokar. Någon koll på detta? (Priset spelar ingen roll).

Var inte orolig! Plantan hämtar sig snabbare än du anar! Avenbok är ytterligt tåliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.