Hej! Behöver lite råd: Har drivit upp två idegranar från pytteplantor till cirka 2-3 dm höga i kruka. Nu har jag planterat ut dem och de såg hur fräscha ut som helst då. P g a div saker som sedan hände glömde jag vattna dem och upptäcker någon tid senare att de blivit alldeles...gråvita, åtminstone längst ut. Nu är jag religiöst noga med att hålla dem fuktiga men tyvärr tycker jag bara de sakta blir sämre och sämre.
Hör till saken att tomten i stort är bra idegransmark, möjligen är läget jag satt dem i exponerat. Innanför en gles häck, västerläge och kanske blåsigt.

Vad gör jag?? Tacksam för svar, känner mig rejält skyldig.

Är absolut ingen expert på detta. Men det jag tänker på är om det är rätt ph i marken? Man kan spraya dom med en lösning med näring som är rik på järn och magnesium. Men sen är unga plantor lite känsliga för torka. Om så är fallet så kan man prova att beskära dom. Bra tidpunkt är nu eller i JAS-månaderna. För mkt vind är inte bra. Inte heller i ett läge för mkt sol.

Det finns två saker som kan ha inträffat. Plantorna har lidit av torka och då gör de sig av med barren. Barren bara rasslar av grenarna och kvar blir bruna torra kvistar. Då är plantan död.

Det andra är att du flyttat ut växterna från en skyddad inomhusmiljö till sol och vind utan att avhärda dem först. Inga växter klarar den plötsliga omställningen. För avhärdning börjar man med att ställa krukorna ute en kort stund i skugga och vindskyddat. Därefter ökar man successivt tiden tills växten har vant sig.

Idegran är tuffa plantor men klarar förstås inte allt. De är inte känsliga för pH värden så det är inte näringsbrist. Det hjälper inte att klippa i dem just nu, vänta och se och övervattna inte skadade plantor.

A Abies koreana skrev:
Det finns två saker som kan ha inträffat. Plantorna har lidit av torka och då gör de sig av med barren. Barren bara rasslar av grenarna och kvar blir bruna torra kvistar. Då är plantan död.

Det andra är att du flyttat ut växterna från en skyddad inomhusmiljö till sol och vind utan att avhärda dem först. Inga växter klarar den plötsliga omställningen. För avhärdning börjar man med att ställa krukorna ute en kort stund i skugga och vindskyddat. Därefter ökar man successivt tiden tills växten har vant sig.

Idegran är tuffa plantor men klarar förstås inte allt. De är inte känsliga för pH värden så det är inte näringsbrist. Det hjälper inte att klippa i dem just nu, vänta och se och övervattna inte skadade plantor.
Hej och tack för svaren. Börjar med det enklaste: Nej, näringsbrist tror inte jag heller på. På samma tomt i såvitt jag vet samma jord står andra idegranar som trivs alldeles utmärkt. Flyttat från inomhusmiljö: Nej, men från en i o f s blåsig och solutsatt men dock innergård invid vägg till vad som kanske är mer ett blåshål. Tack för tipset om övervattning - sikta på att hålla jorden kring dem lätt fuktig snarare än nästan-blöt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.