Hejsan,
Som nybliven husägare sedan i höstas är det kul att se vad som börjar ploppa upp i rabatterna, men efter att ha läst lite om parkslide så är det ju lätt att vakna kallsvettig om nätterna.
Således undrar jag om någon kan identifiera skotten på bilden. Lite orolig är jag och vill därför gärna veta vad det är innan det vuxit upp till något jättestort. Jag ser inte "bambu-segmenten" på stammen, som syns på större parkslide, men det kanske är något som utvecklas senare. Är det inte parkslide så är det tillräcklig info bara det, då kan jag vänta med spänning istället
Stort tack!
Som nybliven husägare sedan i höstas är det kul att se vad som börjar ploppa upp i rabatterna, men efter att ha läst lite om parkslide så är det ju lätt att vakna kallsvettig om nätterna.
Således undrar jag om någon kan identifiera skotten på bilden. Lite orolig är jag och vill därför gärna veta vad det är innan det vuxit upp till något jättestort. Jag ser inte "bambu-segmenten" på stammen, som syns på större parkslide, men det kanske är något som utvecklas senare. Är det inte parkslide så är det tillräcklig info bara det, då kan jag vänta med spänning istället
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag är verkligen inte expert men det ser väldigt mycket ut som de pioner vi har i trädgården. Kanske raka motsatsen till parkslide på önskelistan vad man vill överraskas av i sin nya trädgård 
Helt säker, det är pioner.
Njut av blommorna!
Om det är första året i trädgården kan ni avvakta, men sätt åtminstone vanliga stöd så pionerna inte välter ut i gräsmattan. Sen kan ni till nästa år fundera på om ni hellre vill ha ett fast stöd. Själv gillar jag att ha en metallring runt när det är sådana enstaka ”grupperingar”.
Pioner har ju en förmåga att inte kunna stå upp själva.
Om det är första året i trädgården kan ni avvakta, men sätt åtminstone vanliga stöd så pionerna inte välter ut i gräsmattan. Sen kan ni till nästa år fundera på om ni hellre vill ha ett fast stöd. Själv gillar jag att ha en metallring runt när det är sådana enstaka ”grupperingar”.
Pioner har ju en förmåga att inte kunna stå upp själva.
Hej!
Kidnappar tråden.
Är detta parkslide tro? Frun klippte ner dem i höstas innan jag hann inspektera ordentligt. De verkar inte växa så aggressivt.
Kidnappar tråden.
Är detta parkslide tro? Frun klippte ner dem i höstas innan jag hann inspektera ordentligt. De verkar inte växa så aggressivt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Jag tycker de torkade pinnarna som står kvar liknar hur min plymspirea ser ut när man inte klipper bort den på hösten ...J Jonobe skrev:
Å andra sidan har jag inte tittat parkslidens torkade stammar på så nära håll ...
EDIT: invänta fler åsikter alltså ..
Tack för svaret!Dan_Johansson skrev:
Jag är själv lite skeptisk till parkslide då flera pinnar inte är ihåliga vilket jag har förstått att parkslide ska vara. Det verkar hålla sig på sin plats dessutom (med reservation för att vi bott i huset mindre än ett år).
Det är plymspirea.
Klicka här för att svara
