Planterade en oxbärshäck i höstas. Några av buskarna har lite bruna blad, så jag tänkte att jag borde gödsla (och vattna mer). Har aldrig gödslat förrut så undrar hur man gör rent praktiskt?Jag rensade ut allt ogräs i anslutning till häcken, men lite gräs blev kvar... Jag la ut ca 3 dl hönsgödselpellets runt varje planta, se bild. Är det rätt gjort?
Nu tänkte jag vattna några gånger till innan jag lägger på täckbark. Hur lägger man på det, bara runt själva plantan, eller i hela "rännan"? Hur tjockt?
Nu tänkte jag vattna några gånger till innan jag lägger på täckbark. Hur lägger man på det, bara runt själva plantan, eller i hela "rännan"? Hur tjockt?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
Så här. Det dina plantor ska göra den här säsongen är att rota sig. Att växa är inte det som är prioriterat nu. Under tiden de rotar sig behöver de säkra sin vattentillgång eftersom rotsystemet inte är etablerat. Så det du ska göra den här säsongen är att vattna. Det andra är att ta bort annan växtlighet som rotkonkurrerar. Så rensa ogräs och luckra gärna jorden efter vattning (det orkar få men det är förbannat bra för att minska avdunstningen).
Gödsel är inte så viktigt denna säsong, det finns troligen naturligt gödsel i din feta jord. (Enda undantaget är typ grusig morän/sandjord i skogsbacke där är det vanligen mycket näringsfattigt). 3 dl hönsgödsel per planta är en rejäl gödselgiva så mer behövs absolut inte.
Täckbark är ett risktagande. Den kommer att stjäla näring i jorden eftersom den gynnar snabb tillväxt av svamp och därmed skapa en stressande miljö för plantorna. Det kan också försvåra luckring och vattning. Det vanliga rådet är att vänta med täckbark tills plantornas rotsystem är etablerat om ett par säsonger. Men det finns naturligtvis mängder av häckar som etablerats med täckbark från dag 1.
Gödsel är inte så viktigt denna säsong, det finns troligen naturligt gödsel i din feta jord. (Enda undantaget är typ grusig morän/sandjord i skogsbacke där är det vanligen mycket näringsfattigt). 3 dl hönsgödsel per planta är en rejäl gödselgiva så mer behövs absolut inte.
Täckbark är ett risktagande. Den kommer att stjäla näring i jorden eftersom den gynnar snabb tillväxt av svamp och därmed skapa en stressande miljö för plantorna. Det kan också försvåra luckring och vattning. Det vanliga rådet är att vänta med täckbark tills plantornas rotsystem är etablerat om ett par säsonger. Men det finns naturligtvis mängder av häckar som etablerats med täckbark från dag 1.
Klicka här för att svara