Hej

Vet någon vad detta kan vara?

Har cirka 10 plantor av 40 som börjar se ut så här? Jag tror att det är någon form av svampsjukdom men vet inte vilken. Planterade en häcken för hösten 2017 varpå en av tujorna nu gett upp och blivit mer och mer svart. Hur går man tillväga nu? Ska jag ta bort de 10 plantorna helt? Hur vet jag att inte resterande häck är skadad?
Tuja med tecken på svampsjukdom, vissna svarta grenar bland gröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tuja med misstänkt svampsjukdom, svarta fläckar på grenarna och några visnande delar.
Skapa konto

Tacksam för svar
/ Jonas

H
Är det mycket som är svart?
Jag skulle klippa bort dom svarta grenarna om det är lite.
Släng dom på åvc eller bränn dom om det är svamp.
Slänger du i komposten kan det sprida vidare

Tack för svar.
Det ör ganska mycket, tänker mig om thujorna har svamp räcker det med att bara ta bort det som är svart? Är inte hela smittad?

H
Ska räcka att ta bort det svarta

H Hallerudsbo skrev:
Ska räcka att ta bort det svarta
Jag förstår men jag har 10st som är gröna och fina men har dessa svarta utslag på varje ”knopp” innebär det då att jag måste klippa bort alla knoppar på dessa plantor? Grön planta med svarta utslag på knopparna hålls upp mot en suddig grönskande bakgrund.
Skapa konto

J JonasDR skrev:
Hej

Vet någon vad detta kan vara?

Har cirka 10 plantor av 40 som börjar se ut så här? Jag tror att det är någon form av svampsjukdom men vet inte vilken. Planterade en häcken för hösten 2017 varpå en av tujorna nu gett upp och blivit mer och mer svart. Hur går man tillväga nu? Ska jag ta bort de 10 plantorna helt? Hur vet jag att inte resterande häck är skadad?
[bild] [bild]
Tacksam för svar
/ Jonas
Hej!
Hur gick det med Thujan?
Vad gjorde ni åt det?
Vi har ett par plantor i häcken som har blivit svarta på några ställen.
Rädd för att det är svampangrepp men vet inte ännu...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.