7 843 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Vad är detta för träd ?
Här kommer skarpare bilder på bladen ifall det kan vara till någon hjälp. Lägger även med en bild på stammen.
intressant med gissningen på manchurisk valnöt, en googling på det trädet tycker jag har varit mest likt mitt träd hittills. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig i sommar.
intressant med gissningen på manchurisk valnöt, en googling på det trädet tycker jag har varit mest likt mitt träd hittills. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig i sommar.
Jag har en Japansk valnöt som inte är lika stor men har liknande blad.
Har även ett cigarrträd (Toona Sinensis) som det skulle kunna vara men det är ett mer ovanligt träd.
https://botanyphoto.botanicalgarden.ubc.ca/2014/05/toona-sinensis/.
Har även ett cigarrträd (Toona Sinensis) som det skulle kunna vara men det är ett mer ovanligt träd.
https://botanyphoto.botanicalgarden.ubc.ca/2014/05/toona-sinensis/.
Det är absolut inte manchurisk valnöt, eller någon valnöt alls. Eventuellt är det ett pagodträd, styphnolobium japonicum, men det är ovanliga träd och svårt att säga säkert. Det är åtminstone något ovanligt och bara halvt härdigt här i landet, det är därför det slår ut så sent och har kronan full med döda grenar.
Kan vara Kaukasisk vingnöt och om det är det så passa dig för att såga ner det, det skickar rotskott så det blir en mindre skog.
Ringarna och vänta 2 till 3 år innan du tar ner det.
Ringarna och vänta 2 till 3 år innan du tar ner det.
Det sibiriska korkträdet är ett intressant förslag som jag inte tänkte på. Men jag var ute nu och jämförde med min egen, och det är inte riktigt samma. Kaukasisk vingnöt har jag också, och den är inte heller samma. Men Korstörne, Gleditsia Triacanthos, som föreslogs i början av tråden är faktiskt ingen dum gissning. En trädgårdsvariant utan tornar då. Den har också de karakteristiska smålöven lite förskjutna mot varandra, bara nästan motsatta, precis som trädet i denna tråden.
Nja Korstörne har inte likadan stam och mer runda blad som sitter tätare, i detta fallet är dom mer spetsiga.Kalle B skrev:
Det sibiriska korkträdet är ett intressant förslag som jag inte tänkte på. Men jag var ute nu och jämförde med min egen, och det är inte riktigt samma. Kaukasisk vingnöt har jag också, och den är inte heller samma. Men Korstörne, Gleditsia Triacanthos, som föreslogs i början av tråden är faktiskt ingen dum gissning. En trädgårdsvariant utan tornar då. Den har också de karakteristiska smålöven lite förskjutna mot varandra, bara nästan motsatta, precis som trädet i denna tråden.
Påminner även om Gudaträd på bladen.
Tackar för alla gissningar. Många av namnen som har nämnts här har vissa likheter med mitt träd, dock känns det inte ännu som att något av dom stämmer in helt 100 på utseendet.
Men då bladen ganska nyligen har knoppat så kanske det händer mer senare i sommar som kan avslöja vad det är för typ av träd. Ska hålla utkik efter törnar, hängen, nötter och allt som finns på träden som nämnts här
.
Lägger med en helhetsbild på träden, jag har nämligen ett större och ett mindre träd av denna modellen.
Men då bladen ganska nyligen har knoppat så kanske det händer mer senare i sommar som kan avslöja vad det är för typ av träd. Ska hålla utkik efter törnar, hängen, nötter och allt som finns på träden som nämnts här
Lägger med en helhetsbild på träden, jag har nämligen ett större och ett mindre träd av denna modellen.
Uppdaterar denna tråden med några nya bilder. Var idag ute och sågade ner lite dåliga grenar, och passade på att fota de nya ”hängena” och törnar som har vuxit fram.
Klicka här för att svara