Är det någon som vet vad detta är för typ av äppelträd? Jag trodde det var dött i vintras när jag köpte huset, men det verkar bli galet mycket äpplen. Det vore roligt att veta mer om vad det är för något. Ett äppelträd fyllt med omogna, gröna äpplen i solljus, bladverket frodigt och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett frodigt äppelträd fullt med omogna äpplen i en solbelyst trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Düsseldorff
Vet inte vad där är för sort men kul med många äpplen! Äppelträd måste dock gallras och det där ser väl tätt ut. Kan va nåt att tänka på nu när du blivit med äppelträd.

• Gilla
Jens Larsson
  • Laddar…
Eftersom det bär frukt nu kan det mycket väl vara ett Transparente Blanche. Det är underbart gott om man plockar det färdigt direkt från trädet. Över huvud taget ingen hållbarhet. Passar ypperligt till äppelkaka (som man kan frysa in). Eftersom lagring inte funkar kan man frysa in klyftade bitar som kan användas under vintern.

Har jag rätt kommer det troligen tnte bära något vidare nästa år - vanligt med vartannatårsskörd.

• Gilla
Jens Larsson och 1 till
  • Laddar…
Du måste nog vänta tills de är mogna och fråga igen. Det är svårt att ens gissa på sort utifrån karten.

• Gilla
Jens Larsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för input!
Det där med gallring har jag tänkt på, plocka bort en del mindre så de andra får större chans att klara sig är kanske inte så dumt!

Det ser ut att vara Transparente blanche. Det blir tydligt när de mognar. En av de tidigaste sorterna. Det är nog den största fördelen med det. Det startar äppelsäsongen skulle det mogna senare skulle nog ingen odla det, det finns många roligare äpplen.

• Gilla
Jens Larsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.