Jag har en 60 år gammal, väldigt risig/tunn och delvis död ligusterhäck i gräns mot granne. Häcken är ca 10 meter lång. Denna vill jag ta bort och av olika anledningar ersätta med Thuja brabant. Grannen är med på noterna och projektet blir av nu i höst.

Min plan är att handgräva, främst på grund av tillgänglighet då jag inte vill förstöra gräsmatta och plank. Jag förstår givetvis att det blir en del ryggknäckande av detta, men jag upplever det som nödvändigt.

Min fråga är:
1. Hur mycket av rotsystemet behöver grävas bort på en liguster för att hindra återväxt?
2. Är det någon som vågat sig på att just handgräva upp en liguster?

Föryngra ligustern istället. Komplettera med nya plantor för de som är totaldöda.

Tyvärr inte ett alternativ.

Ger denna en knuff.
Finns det verkligen ingen som har erfarenheter av att handgräva liguster?

Jag har handgrävt upp liguster. Det var faktiskt oerhört mycket enklare än jag trodde, grävde runt alla plantor, knäckte upp det som gick med spade och spett, sågade av grövre rötter med tigersåg och gick vidare med livet. Har inte haft någon slags återväxt efteråt, den verkar vara väldigt känslig mot allt för hårdhänt hantering av rötterna så kör bara. Det är 10 år sen jag gjorde det nu men vad jag minns gick det rätt smärtfritt då rotklumparna var väldigt ytliga, gick kanske 30-40-50 cm ner i marken bara.

• Gilla
oskar8889
  • Laddar…
whork whork skrev:
Jag har handgrävt upp liguster. Det var faktiskt oerhört mycket enklare än jag trodde, grävde runt alla plantor, knäckte upp det som gick med spade och spett, sågade av grövre rötter med tigersåg och gick vidare med livet. Har inte haft någon slags återväxt efteråt, den verkar vara väldigt känslig mot allt för hårdhänt hantering av rötterna så kör bara. Det är 10 år sen jag gjorde det nu men vad jag minns gick det rätt smärtfritt då rotklumparna var väldigt ytliga, gick kanske 30-40-50 cm ner i marken bara.
Tusen tack för din input! Då känns det som att jag kan våga mig på detta projektet.

Får jag fråga om du vet ungefär hur gammal häcken du grävde bort var?

Runt 30 år gammal har jag för mig att grannen sa. :)

• Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Grävde bort 8meter ligister som var ca 20år gammal. Inga större problem, lite som @whork skriver, gräv på båda sidor och vänd upp. Jag förbrukade fyra spadar/skyfflar på kuppen, men det var nog mer på grund av bristande kvalité (alternativt för mycket vikt bakom spakarna).
Rotklumpen var inte särskilt stor, 40-50 cm kanske och behövde bara gräva 30-40 cm djupt. Där var såklart en del större rötter som fick hugga av med spaden. Inga rotskott har kommit upp såhär 1.5 år senare.
Aningen OT, men jag kan ju tillägga att buskarna jag grävde upp hade jag en plan på att återplantera när bygget var klart. Så jag planterade dem tillfälligt i en rad med stötte trälådor. När vi var klara med bygget så insåg vi att de inte fick plats, så jag sålde plantorna till en överlycklig kollega för ett par öl. Totalt stod plantorna i lådorna i ett år och de överlevde utan problem, liguster är i mina ögon en växt som tåler mycket stryk.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.