6 814 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Föryngra förvuxna häckar
Sida 1 av 2
Vi har nyligen flyttat in i ett hus från 30-talet med uppvuxna vackra träd och förvuxna häckar.
En häck tror jag från början var häckkarragan men nu har lönn, hassel och gullregn blandat sig in. Häcken är mycket bred. Jag skulle gärna ta fram häckkarraganen och föryngra den. När var och hur gör jag det bäst?
En annan häck är en mycket bred måbärshäck. Den växer fint, men jag skulle vilja smalna av den. Hur gör jag det bäst, och när?
Tacksam för råd!
En häck tror jag från början var häckkarragan men nu har lönn, hassel och gullregn blandat sig in. Häcken är mycket bred. Jag skulle gärna ta fram häckkarraganen och föryngra den. När var och hur gör jag det bäst?
En annan häck är en mycket bred måbärshäck. Den växer fint, men jag skulle vilja smalna av den. Hur gör jag det bäst, och när?
Tacksam för råd!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 238 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 238 inlägg
När beror på var i landet du bor. Det är svårt att komma åt när det är mycket snö så den får ju gärna ha försvunnit men sen blir det ju bra. Sträng kyla kan vara bra att undvika också.
I ditt fall låter som som att den första häcken måste skäras ner helt till 20 cm höjd så att du kan komma åt och få bort de växter som inte hör hemma i den. Jag har inte koll på om karagan tål det.
Måbär kan beskäras hårt så det är bara att ta in den rejält på sidorna. Måbär blir grön tidigt (april i Stockholm) så den ska man inte vänta för länge med att beskära.
I ditt fall låter som som att den första häcken måste skäras ner helt till 20 cm höjd så att du kan komma åt och få bort de växter som inte hör hemma i den. Jag har inte koll på om karagan tål det.
Måbär kan beskäras hårt så det är bara att ta in den rejält på sidorna. Måbär blir grön tidigt (april i Stockholm) så den ska man inte vänta för länge med att beskära.
Renoverare
· Uppsala
· 2 181 inlägg
Sibirisk ärtbuske eller häckkaragan tror jag tål nästan vad som helst. Jag hade kapat de kraftigaste stammarna i markhöjd och behållit smalare skott, men kanske klippt ned/in dem något.
Jag skulle också välja mycket hård kapning om det är i södra delen av landet. Därefter gallra bort oönskad växtlighet - det kan krävas djupgrävning om lönn/hassel är etablerad i häcken. Börja om från början med måbärshäcken - den blir lätt för bred och skall sidoklippas varje år.
Gratulerar till den uppvuxna trädgården. Det går snabbare att fixa till än att starta med nyplatering.
Gratulerar till den uppvuxna trädgården. Det går snabbare att fixa till än att starta med nyplatering.
På lönn rekommenderar jag ringbarkning.
I en häck får man inte upp roten, därav rekommendationen att ringbarka.
Håller med.
Egentligen är alla månader OK för beskärning utom april-maj när växterna bryter sin vinterdvala och ska mobilisera tillväxt. Det lustiga är att just då känner folk - kanske inspirerade av vårsolen - att det är dags att meja ned trädgårdens buskar av träd.
Egentligen är alla månader OK för beskärning utom april-maj när växterna bryter sin vinterdvala och ska mobilisera tillväxt. Det lustiga är att just då känner folk - kanske inspirerade av vårsolen - att det är dags att meja ned trädgårdens buskar av träd.