Om man planterar en Lind typ 10 m från där man parkerar bilen, hur mycket honungsdagg tror ni det dimper ner på bilen då? Bilen står så att säga i vindriktningen.

Vill gärna ha ett fint lövträd.

C
W witten skrev:
Om man planterar en Lind typ 10 m från där man parkerar bilen, hur mycket honungsdagg tror ni det dimper ner på bilen då? Bilen står så att säga i vindriktningen.
Beror på vilken sort du planterar. Någon av sorterna är nästan helt daggfri.
Annars varierar det från år till år. 10 m känns dock som en rätt god marginal.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Undvik parklind och välj en sort av skogslind så slipper du honungsdaggen helt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Undvik parklind och välj en sort av skogslind så slipper du honungsdaggen helt.
Aha! Det var ett bra tips, jag trodde det uppstod på båda sorterna.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här har du en bra översikt över de olika sorterna och deras egenskaper:
[länk]
Tack, ska läsa i helgen.

Dock är jag skeptisk till att plantera lind för att man vill ha ett vackert träd, tar ju typ 20 år innan det är någon storlek på dem. De mindre sorterna växer också långsammare.

Fundera på pil, finns vackra sorter och blir storlek betydligt snabbare. Har man plats kan man ju planera båda och ta ner när det blir för stort.

H hapazard skrev:
Dock är jag skeptisk till att plantera lind för att man vill ha ett vackert träd, tar ju typ 20 år innan det är någon storlek på dem. De mindre sorterna växer också långsammare.

Fundera på pil, finns vackra sorter och blir storlek betydligt snabbare. Har man plats kan man ju planera båda och ta ner när det blir för stort.
Ja jag har även funderat på klotpil för jag gillar hur de ser ut som moln när det vuxit till sig.

Träd planterar man för nästa generation :love:

• Gilla
Staffan-N och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Träd planterar man för nästa generation :love:
Jag har tacksamt äran att få förvalta ett par stora tallar på berget som jag tror är väl över 100 år.

• Älska
yonna
  • Laddar…
Satsuki
Alternativt, om man tycker det är värt kostnaden, finns det ganska stora träd (som redan är 3-4 m höga) att köpa.
Just pil/salix hade jag varit lite försiktig med och tänkt över noga innan plantering…. De har en tendens att suga mycket vatten (inte kul om man har gräs/rabatt under) och kan vara vindkänsliga (välter, knäcks, tappar grenar). Toppympade träd är särskilt känsliga….

Däremot finns det massor med fina lövträd (förutom pil) vars kronor har olika form och bredd. Själv är jag väldigt förtjust i träd som har en smalare krona än de med bred krona eftersom de ser ”nättare” ut. Men DET är en smaksak ;)

Edit: Ett av de vackraste träden tycker jag personligen är olika former av Rönn. Lagom stora, fantastiska på hösten, bär till fåglar och inget klistrigt på bilar (y)

Satsuki KristinaRT skrev:
Alternativt, om man tycker det är värt kostnaden, finns det ganska stora träd (som redan är 3-4 m höga) att köpa.
Just pil/salix hade jag varit lite försiktig med och tänkt över noga innan plantering…. De har en tendens att suga mycket vatten (inte kul om man har gräs/rabatt under) och kan vara vindkänsliga (välter, knäcks, tappar grenar). Toppympade träd är särskilt känsliga….

Däremot finns det massor med fina lövträd (förutom pil) vars kronor har olika form och bredd. Själv är jag väldigt förtjust i träd som har en smalare krona än de med bred krona eftersom de ser ”nättare” ut. Men DET är en smaksak ;)

Edit: Ett av de vackraste träden tycker jag personligen är olika former av Rönn. Lagom stora, fantastiska på hösten, bär till fåglar och inget klistrigt på bilar (y)
Pil drar inte så farligt med vatten (inte värre än björk), men visst de blir inte långlivade. Det är ju en avvägning om man vill ha ett träd snart, eller om 40 år. Rönn tar evigheter att få någon storlek

Men, i dessa diskussionener får jag känslan att jag har en annan definition av träd än många andra ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.