L
Hej,
Jag skulle behöva hjälp med att identifiera vad det är för sorts häck jag har runt min tomt (så kan vi prata skötselråd osv utifrån det). Jag har min gissningar efter att ha Googlat lite men istället för att gissa så bifogar jag några bilder och hoppas att kunna få hjälp med identifiering av denna. Tyvärr så har jag ingen bra bild när häcken har sina blad kvar.

Avlövad häck i vintermiljö med frost på marken och nakna grenar, framför ett hus och en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig grön häckplanta längs en tomtgräns, blad i närbild, utan blomning.
Skapa konto

Hej!
Tycker det ser ut som lind, när jag ser de röda skotten och de små rundade knopparna.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Lind har löv som är lite snett hjärtformade så det är ju bra om det går att se bladformen väl på originalet av den nedre bilden eller om det går att konstatera det utifrån de vissna löven som kontroll: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lind

Syrén kanske? Är en klassisk häckväxt.

Claes Sörmland
Visst är det lind.

L
BirgitS BirgitS skrev:
Lind har löv som är lite snett hjärtformade så det är ju bra om det går att se bladformen väl på originalet av den nedre bilden eller om det går att konstatera det utifrån de vissna löven som kontroll: [länk]
Tyvärr så är det inte jag som fotograferat den nedre bilden, utan det är ett urklipp ur mäklarbilderna (jag tillträdde huset under hösten och då hade jag inte en tanke på att jag efter lövfällningen skulle börja fundera på vad det var för häck jag hade). Så tyvärr var det den bästa sommarbild jag kunde få fram.

Jag var dock ut och plockade ett par löv som jag tog foto på och som du beskriver löven så låter det ju som lind.

Två nedfallna, delvis nedbrutna löv på ett vitt underlag, möjligtvis lind, som diskuterats i forumtråden.
Skapa konto

Definitivt inte syren.

Om vi utgår från att det är Lind så är den ju rätt rejält vanskött, har kapats fult på toppen men inte hållits in på sidorna.

Jag skulle testa att kapa av allt som sticker ut åt sidorna rejält, så att snittytorna hamnar minst 10-15 cm längre in än vad du vill ha bredden på häcken i framtiden. Förhoppningsvis bryter det då nya skott, och sen kan man släppa ut säg 5 cm varje år tills man uppnått önskad bredd med bättre täthet nertill.

Hur man ska göra på höjden vet jag inte, är det kanske bra att låta det vara i år för att inte trötta ut den för mycket, eller kommer den bara att växa uppåt då och inte bryta nya skott? Det vet jag tyvärr inte, men kanske någon annan har svaret.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Anna_H Anna_H skrev:
Definitivt inte syren.

Om vi utgår från att det är Lind så är den ju rätt rejält vanskött, har kapats fult på toppen men inte hållits in på sidorna.

Jag skulle testa att kapa av allt som sticker ut åt sidorna rejält, så att snittytorna hamnar minst 10-15 cm längre in än vad du vill ha bredden på häcken i framtiden. Förhoppningsvis bryter det då nya skott, och sen kan man släppa ut säg 5 cm varje år tills man uppnått önskad bredd med bättre täthet nertill.

Hur man ska göra på höjden vet jag inte, är det kanske bra att låta det vara i år för att inte trötta ut den för mycket, eller kommer den bara att växa uppåt då och inte bryta nya skott? Det vet jag tyvärr inte, men kanske någon annan har svaret.

Ja tyvärr så är häcken vanskött, bakgrunden till det är att fastigheten var ett dödsbo som stått tomt under ca ett år innan jag tillträdde i höstas och jag hann inte med att ge häcken någon vidare kärlek. Jag antar att ingen klippt häcken under det året. Kanske inte sedan hösten före det heller.

Detta har lett till att kommunen (med all rätt då det säkert skymt i korsningen) jämnat häcken vid marken i hörnet av tomten och det nu börjat växa upp nya skott där. Jag skulle gissa att det skedde i somras. Min ambition är att försöka vårda dessa skott och låta de växa upp och på några år få häcken fin igen. Men jag behöver såklart råd på vägen. Hur bör jag hantera dessa skott? (se bild). En tanke är att införskaffa bambukäpp och spara ett skott per planta som jag binder runt käppen. Tankar och idéer kring detta?
Vanskött häck med nya skott och snötäckt gräs vid vinter.
Skapa konto

Ett annat problem är att häcken, precis som du lagt märke till, blivit väldigt vid och på sina håll tar en del av trottoaren i anspråk, min ambition är såklart att fixa detta snarast möjligt, utan att för den delen äventyra häckens välmående.

Lind beskärs som jag förstått det på vårvintern, vilket passar bra om det nu är en lindhäck jag har. Då har jag möjlighet att få bort den del av häcken som sticker ut på sidorna innan det börjar komma knoppar och innan folk börjar störa sig allt för mycket på hur det ser ut.

Innan vintern kom så tjuvstartade jag med att beskära en liten bit av häcken för att få in sidorna, de flesta sidogrenarna hade lagt sig och de som gick jäms med marken tog jag helt enkelt bort. Häcken blev att se ganska klen ut, men min förhoppning är att det blir bra på sikt. (Se bild).
Beskuren häck med kala grenar och nya skott vid marken, intill en trottoar med snörester.
Skapa konto

Har jag tänkt rätt eller fel här? Något annat sätt jag kunnat göra det bättre på?

BirgitS
Det ser ut som lindlöv.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av hur man sköter en häck som består av trädplantor utan bara av buskplantor. Men om den totalt nerklippta häcken ser ut att bli vettig under sommaren skulle jag göra likadant med resten om ett år. Låna gärna en bok om beskärning på biblioteket för en del snittytor ser inte så bra ut.

Jag är ingen expert på häckklippning men jag tror också att du får läsa på bättre innan du fortsätter. Din beskärning ser inte bra ut. Det ser ut som om det inte finns något kvar som kan ge grönt nertill. Tror inte det är bra att lämna stubbar sådär som du gjort. Rådet brukar ju vara att klippa precis över en förgrening och att det bör finnas friska knoppar ovanför snittet.

Jag tror som BirgitS att du ska vänta lite med de som är nersågade och kanske gallra skotten i JAS-månaderna och kanske spara några stycken då.

Gjort är gjort.
Jag tror det bästa i nuläget är att vänta och se vad som händer. Det är inte senaste året häcken varit dåligt skött, det är senaste 20-30 åren. Någon har kapat av på höjden och struntat i sidorna sedan den var liten.

Men när jag bildgooglade hittade jag en hel del, så din ide om att släppa upp ett skott här och där i hörnet låter vettigt. Välj ett som sitter långt in på tomten, så att häcken får lite utrymme att växa utåt, utan att inkräkta på trottoaren igen.

Hade det varit syren så hade jag sagt "ta bort 1/3 av grenarna, de äldsta och tjockaste, ända nerifrån, så kommer nya fina skott".

Framförallt måste man ge det tid. Om det nu kommer grönt och fint en bit ner på den del du "fixat" då kan du kapa en del av det fula upptill senare. Målet är ju att få sådant "rufs" du har högst upp även på sidorna.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
L
Så, vad är era råd kring att minska bredden på häcken?
En hel del av grenarna har ju lagt sig ner och sedan vuxit en bit längs med marken vilket gjort häcken för bred. Om jag tar dessa för långt in blir det ju ingenting kvar nedtill (knopparna ser ju ut att i bredd hamnat på tok för långt från "centrum" på häcken), jag vet inte riktigt hur jag ska få häcken smalare utan att göra det på bekostnad av det som ger grönt nedtill?

Hur ska jag resonera kring grenarna som växer i ca 90 graders vinkel lite högre upp? Kapa dem vid första knoppen?

Den del av häcken som går in mot tomten är det ju rätt lugnt med i det avseendet, den kan jag ju vänta med att beskära om det är så. Värre är den del av häcken som går ut mot trottoaren. Även om ingen klagat ännu så tror jag inte det kommer ses med blida ögon framåt sommaren om jag inte tar bort det som sticker ut mot trottoaren, jag är dock rädd att det blir svårt att göra på annat sätt än att resultatet blir som på den del jag redan "fixat"
Ska försöka ta en bild från bättre vinkel vid tillfälle så kanske det går lättare att utröna om några grenar bara kan klippas in men fortfarande ha knoppar kvar.

Det syns kanske inte så tydligt på bilderna, men topparna har stuckit iväg rätt högt, rakt upp under året. Hade det varit ett äppelträd så skulle ju dessa grenar tagits bort. Är det samma princip här? Ska jag då spara en, två eller tre knoppar på dessa grenar?

Nyetableringen låter jag växa fritt och gallrar ur framåt JAS. Verkar ju som att häcken tidigare vuxit i en klase med ett halvdussin stammar per "planta". Men är det verkligen rätt eller ska det bara vara en stam per "planta"?

Om vi nu förutsätter att det är en lindhäck så får man väldigt bra resultat om man bildgooglar! De flesta har en stam, därav mitt tidigare råd att gallra bort det mesta och spara några pinnar närmast gräsmattan.

Men just nu tycker jag att du ska avvakta och se hur den del du redan klippt utvecklar sig, om det kommer skott på de grova grenarna och var de kommer, kommer de direkt vid snittet, eller här och var, längst ner eller inte alls?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Till skillnad från Anna H tycker jag att googling ger väldigt lite träffar med information. Hittade dock en tråd här:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=29591&st=0&p=247933&#entry247933
där det intygas att linden är väldigt tålig och bryter lätt nya skott även på grov ved, så att grenarna du kapar längre ner kan nog med lite tur ge nya skott.
Ta det som sticker ut värst mot gångbanan, annars som sagts, avvakta lite och se var det kommer nytt.
När det gäller överkanten, istället för att kapa alla skotten ända ner, kan du väl ta och släppa upp en del grenar lite så att de nya skotten kommer lite ovanför där den har klippts tidigare så att inte alla skott kommer från exakt samma nivå och att du kanske skär bort en och annan av de där "riskvastarna" helt, för jag tror inte att det är bra när det blir för tätt sådär.

Bumpar tråden.
Hur gick det? Kom det nya skott på de grova grenarna?

Jag har 2 gamla lindbersåer som jag är osäker på hur man sköter. De har framförallt blivit för breda. Ganska glest nedtill.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.