Killgissande amatör här, som reformerade ett par felaktigt beskurna äppelträd under 15 år (vi har flyttat ifrån dem nu). De var alltså riktigt fel, med rockhängare och allt.

Det finns flera sätt att hålla ett äppelträd. Ett är paraplybeskärning, som jag tror att man har försökt efterlikna här. Inget fel med det om man gör rätt, men man får hålla på och klippa vattenskott varje år. Många äldre trädvårdskunniga gör på detta sätt och menar att det är så det ”ska” vara.

Ett annat sätt är att eftersträva ett naturligare växtsätt för trädet. Det är svårare att reformera ett gammalt träd som har klippts annorlunda i många år, men det kan nog också gå om man ger det tid. Det är vad jag själv skulle satsa på i längden, för det ger ett väldigt lättskött träd.

Jag skulle klippa max 1/3 av vattenskotten varje år och på sensommaren. Efter ett par år skulle jag (försiktigt och sparsamt!) även ge mig på andra grenar för att så småningom ge trädet en naturligare form. Trädet ”klarar” säkert andra mängder och tider också, men när det är löv i trädet ser du hur det mår och växer, och om du går långsamt fram ser du hur det utvecklas och svarar på beskärningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.