nu Har jag äntligen kommit till att göra i ordning min gräsmatta, jag har börjat leta efter vettig info på området och det verkar ju finnas ganska mycket, men inte så mycket om att anlägga en ny gräsmatta på en gammal...
har förstått att underarbetet är det absolut viktigaste och är därför noga med att det skall bli rätt...

blir det rätt om jag gör så här:
fräser upp den gamla gräsmattan med en jordfräs, krattar och gör det någorlunda slätt. fyller på 10-15 cm med ny jord som jag sår i.

jag skall tillägga att under den nuvarande gräsmattan är det bara sand (gammal sjöbotten)...

hur är det med gödsel, skall man gödsla något innan man sår, om ja när och med vad...

tack så länge...

Har likanande idéer. Vi anlade jordvärme för 2½ år sedan och sedan och inte blivit färdig ta i detta. Har djupa spår efter "kroken". Det var verkligen grovåterställning med betoning på grov, efter jobbet.:( Ett tovigt gräs växer sig högt nu och är mycket svårklippt för att inte säga farligt att klippa.

Har också tankar på att fräsa upp gamla gräsmattan. Två frågor jag söker svar på är om man bör kratta bort de grövsta tuvorna efter första fräsningen och om det finns några åkvarianter av jordfräsar. Tror inte min arma kropp fixar 500 kvadrat på en helg annars. :p Alternativet är väl att köpa en jordfräs och låta det ta sin tid.

Måste man verkligen lägga på något ovanpå efter fräsningen?

jag fräste upp min gräsmatta förra veckan, det var ett hästjobb och riktigt superjobbigt, hyr den största fräsen du kan hitta, jag gjorde det och det var ändå riktigt drygt. fräsen vill gärna "hoppa" på gräsmattan istället för att ta sig igenom så man måste liksom trycka ner den och hålla emot.
efter det lånade jag en hjullastare och planade ut det hela och tryckte till det så att det blev hårt igen, sedan körde jag ut 50 kubik matjord och har nu krattat ut det och skall så så fort vinden slutar blåsa...
som sagt detta var 1000 gånger jobbigare än jag hade väntat mig... ett tips är att i alla lägen som går ta hjälp av maskiner, hyra eller låna... lycka till...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.