3 476 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Grannens rötter på min tomt
Hej!
Det är så att grannen har en stor björk som står precis vid tomtgränsen.
Alltså på deras sida.
Jag har precis dranerat runnt mitt hus och när jag då ska jämna till marken så att jag får bort lite av den kullen som är där så inte marken lutar så mycket mot huset kommer stora rötter fram från björken. Dom ligger ytligt precis så att gräsmattan täckte dom. Nu undra jag då hur jag ska göra. Jag hade tänkt att lägga plattor där så att det bli en uteplatts vid huset.Bli svårt med lutningen. Höja hela vägen är inte ett alltenativ då det inte går för fasaden och så vidare.
Trädet står ca 5 meter från mitt hus och har grenar ut mot det.
Om jag fattat det rätt ska jag få kapa både grenar och rötter som går in på min tomt. Men hur mycket kan jag kapa av rötterna utan att det finns risk att det kan blåsa omkull eller att den dör. Jag har pratat med grannen som vill behålla sitt träd.
Tycker det är väldigt tråkigt om jag inte kan göra och få det som jag vill på min egna tomt när man lägger ner så mycket pengar och tid.
Mycket tacksam för svar.
MVH
Det är så att grannen har en stor björk som står precis vid tomtgränsen.
Alltså på deras sida.
Jag har precis dranerat runnt mitt hus och när jag då ska jämna till marken så att jag får bort lite av den kullen som är där så inte marken lutar så mycket mot huset kommer stora rötter fram från björken. Dom ligger ytligt precis så att gräsmattan täckte dom. Nu undra jag då hur jag ska göra. Jag hade tänkt att lägga plattor där så att det bli en uteplatts vid huset.Bli svårt med lutningen. Höja hela vägen är inte ett alltenativ då det inte går för fasaden och så vidare.
Trädet står ca 5 meter från mitt hus och har grenar ut mot det.
Om jag fattat det rätt ska jag få kapa både grenar och rötter som går in på min tomt. Men hur mycket kan jag kapa av rötterna utan att det finns risk att det kan blåsa omkull eller att den dör. Jag har pratat med grannen som vill behålla sitt träd.
Tycker det är väldigt tråkigt om jag inte kan göra och få det som jag vill på min egna tomt när man lägger ner så mycket pengar och tid.
Mycket tacksam för svar.
MVH
Trädens rötter brukar sträcka sig lika långt ut som grenarna. Du kan glatt gräva bort rötter som går utanför trädkronan.
Står björken 5 meter bort så skall det egentligen inte spela någon roll om du kapar rötterna på din sida där det behövs.
Lycka till
Står björken 5 meter bort så skall det egentligen inte spela någon roll om du kapar rötterna på din sida där det behövs.
Lycka till
Tack!TanjaoMarkus skrev:
Som jag förstått tänker du ta bort halva rotmassan. Stor risk att trädet kolarvippen p.g.a. otillräcklig tillförsel av vatten och näring eller att det välter vid nästa storm. Om inget av detta händer och trädet fortsätter vara friskt, så kommer det att återställa den förlorade rotmassan. Dvs på sikt kommer dina lagda plattor att lyftas av rötterna. Hur som helst bör du diskutera frågan med grannen.
Klicka här för att svara