Vill ha en friväxande häck/buskage. Är lite villrådig med vad jag ska välja för buskar, kopparhäggmispel, rönnspirea, kornell, japansk blodlönn, har ett gult tegelhus skulle vilja att häcken är lite åt det rödahållet. Är det någon som kan ge mig några bra tips? Mvh
Tant brun

Redigerat:
Benved (Euonymus alatus 'Compactus') är en buske jag bara sett i trädgårdstidningar men det är en som jag själv varit sugen på att skaffa nångång. Och blodfläder (Sambucus nigra 'Black Beauty')

Det jag personligen skulle ta i beaktande vid val av häck, förutom kulören, är hur de ser ut då de inte blommar, om de har en vacker höstfärg, eller ser jättetråkiga ut på våren... Självfunderar jag kraftigt på att byta ut resten av min ölandstokshäck mot avenbok. Eller möjligen måbär. Måbär för att den har en sån friskt grön färg redan från en rätt tidig säsong, avenbok för att den behåller bladen = insynsskydd även på vintern.

Rekommenderar ett besök på Hortogreens hemsida, där finns en massa bra tips om buskar och häckar, sorterade i olika höjder. http://www.hortogreen.com/shop/

Häggmispel! Kopparröd nu på våren med vita blommor, knallorange på hösten. Skulle passa perfekt till ett tegelhus. Eller en blandhäck om du har svårt att bestämma dig. Syren, häggmisprl, spireor och korneller, det beror ju helt på smak och tycke.

Tack för det bra tipset malinahlen om hortogreen.
En mycket bra sight när det gäller att hitta lämpliga buskar.
Det blir en bland häck/buskage. Ska till en plantskola i helgen så vem vet jag kanske kan få ihop något spännande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.