12 102 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Rotsystem avenbok/liguster
I vår tomtgräns står en risig ligusterhäck. Sågade i våras ned halva till fotknölarna, men den halvan har glest med plantor och dessutom står de inte i en rak rad. Den halvan jag sparade är lite gles nedtill ställvis och skulle antagligen kunna kapas ned nästa vår den med.
Nu funderar vi ändå på att gräva upp häcken för att kunna plantera en smalare och med välskött häck och valet står mellan avenbok och liguster. Vi skulle gärna vilja sätta avenbok då den växer på höjden lite snabbare, men funderar på om den har ett aggresivt rotsystem. Under häcken finns våran dagvattenledning och även vattnet till huset.
Är det någon som vet något om detta?
Nu funderar vi ändå på att gräva upp häcken för att kunna plantera en smalare och med välskött häck och valet står mellan avenbok och liguster. Vi skulle gärna vilja sätta avenbok då den växer på höjden lite snabbare, men funderar på om den har ett aggresivt rotsystem. Under häcken finns våran dagvattenledning och även vattnet till huset.
Är det någon som vet något om detta?
Enligt min erfarenhet blir det jättebra att såga ner en ligusterhäck jäms med fotknölarna. Det är viktigt att hjälpa igång den första sommaren med rikligt med vatten och kogödsel (är det en gammal häck så är jorden naturligtvis utarmad!) Sedan släpper man upp den 10-15 cm per år. Beskärning på vårvintern stimulerar skottillväxt. För att fylla ut eventuella luckor är det enkelt att böja ner ett skott och fästa i marken. Nästa år har du en nyplanta som växer på rätt ställe. Om ni ska fortsätta med liguster är det garanterat enklast och billigast att vårda den häck som finns. Den har ju trots allt ett utvecklat rotsystem, i stället för att börja om med pyttesmå plantor!
Jo, det blir väl bra om det nu är så att de gamla plantorna står på en rad och inte med stora hål emellan sig. Sen undrar jag om läggare går snabbare än nya plantor? Det verkar tvivelaktigt då de inte har några rötter alls.
Det var ju dock inte frågan.
Frågan var om avenbokens rötter kan förstöra rören under.
Avenbok är inte känt för att ha speciellt agressiva rötter, som t.ex. pil eller poppel. Kanske någon annan kan säga mer än så? Är det slutna rör så borde de egentligen inte skadas av rötter. Brukar vara mera känsligt med tegeldränering eller gamla avloppsrör som är i sektioner.Låneslav skrev:Jo, det blir väl bra om det nu är så att de gamla plantorna står på en rad och inte med stora hål emellan sig. Sen undrar jag om läggare går snabbare än nya plantor? Det verkar tvivelaktigt då de inte har några rötter alls.
Vad gäller befintliga häckplantor. Det kanske bara är så att dom är planterade i zig-zag? Man brukar inte sätta häckplantor på rad utan mera i zig-zag om man vill ha en tät häck.
Fördelen med avläggare är att de första åren får de kraft genom grenen och inte bara genom de små rötterna. Man behöver ju inte kapa förbindelsen till moderplantan förrän den nya plantan har tagit sig ordentligt.
PS. Däremot kan jag tänka att det finns risk för skador på vattenledningar om du tar upp den gamla häcken med hjälp av en minigrävare. Rötterna kan ju ha trasslat sig runt rören.... Beror ju på hur djupt rören ligger förstås....
Redigerat:
Klicka här för att svara