6 432 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Flytta Rhododendronbuskar?
Vi skulle behöva flytta tre Rhododendron som växer på ett för oss rätt olyckligt läge. Det finns plats för dem i en annan del av trädgården, nedanför en räcka syrénbuskar.
Som jag förstått det så GÅR det att flytta rhododendron, förutsatt att man gör det i säg, aug-sept så att rötterna hinner ta sig igen innan vintern och självklart sätter man dem i sur rhododendron-jord.
Men hur påverkas syrénerna av den sura jorden, är det någon som vet det? Och räcker syréner (2m höga) för rhododendronbuskarnas behov av halvskugga?
Finns det någon som har erfarenhet av att flytta rhododendron?
Som jag förstått det så GÅR det att flytta rhododendron, förutsatt att man gör det i säg, aug-sept så att rötterna hinner ta sig igen innan vintern och självklart sätter man dem i sur rhododendron-jord.
Men hur påverkas syrénerna av den sura jorden, är det någon som vet det? Och räcker syréner (2m höga) för rhododendronbuskarnas behov av halvskugga?
Finns det någon som har erfarenhet av att flytta rhododendron?
Jag har både syrener och rhododendron i min trädgård. Syrenerna står i den sura jorden och rhododendron står i den vanliga så det går nog finfint. Sen sista har heller ingen skugga utan står i strålande sol nästan hela dagen och den blommar fint ändå. Så jag tror att både syrenerna klarar sig och att de skuggar tillräckligt.
Vi har flyttat en rhododendron, den stod i full sol och flyttades till halvskugga under ett par björkar. Den tog sig alldrig riktigt bra men det berodde nog på att björkarna tog allt vatten.När vi tröttnade på den och grannen fick och flyttade den till sin tomt så blev den jättefin, vi trodde inte att det var samma buske 2 år senare.
Rododendron har mkt begränsade rötter, det är mer som en "klump". Det brukar därför gå alldeles utmärkt att flytta roddisar.
De flesta roddisar vill ha sur jord och inte alltför gassande sol, gärna lite halvskugga. Men det finns undantag, roddisar, och azaleor som gillar full sol. Vissa vill dessutom inte ha sur jord utan "vanlig" jord. Är det de vanliga så kallade parkrododendron dur har (ganska stora med ljuslila blommor) så vill de ha sur jord, vattning och en plats i halvskugga.
De flesta roddisar vill ha sur jord och inte alltför gassande sol, gärna lite halvskugga. Men det finns undantag, roddisar, och azaleor som gillar full sol. Vissa vill dessutom inte ha sur jord utan "vanlig" jord. Är det de vanliga så kallade parkrododendron dur har (ganska stora med ljuslila blommor) så vill de ha sur jord, vattning och en plats i halvskugga.
Har flyttat många och stora på vinst och förlust. Värst var de över 2m höga för rotklumpen var riktigt tung att få upp och att flytta. Flyttade under olika tider på året och lyckades med allaMarika_P skrev:
gaia
Klicka här för att svara