Häckar, Buskar & Träd
gaia: hård match att kämpa mot naturen :). Jag har massvis och försökte rensa bort dom första 2 åren - kirschkålen vann :(. Den finns ej i den klippta delen av tomten men breder ut sej bland buskar och rabatter. Har gett upp att rensa bland buskarna för om jag tar bort kirskål så kommer det annat ogräs att växa där som man också måste rensa.... det blir inte mindre jobb :). Nu har jag
cogo: Hej Har ni något bra förslag på en häck. Vi har en mycket smaltomt och behöver ett insyns skydd till grannen. Det ska vara en lättskött häck och som växer väldigt fort eller helst går att köpa hög på engång. tack Frida
Felde: kompisen hade problem med en gul fläck på sin utrullade matta. De upptäkte att firman som byggde huset hade rullat ur mattan rakt på makadam just där. Kan ju vara samma problem hos er kanske....
yonna: Jag har 90 cm högt fårstängsel dvs den första delen av plantan stabiliserar jag mot stängslet. Inte för att det behövs egentligen utan mest för att jag inte vill att stängslet ska synas. Fårstängsel är ganska klent och kan absolut inte jämföras med Gunnebostängsel som är marknadens kvalitetsmässigt bästa - och dyraste. Det finns olika fårstängsel. Mitt har kvadratiska rutor 9
tjommeost: Tanken var att ställa klipparen så pass högt att det inte klipper något gräs, utan går över gräset och klipper endast ogräs som på sina ställen börjar komma upp i midjehöjd. Det där med plasten låter lite spännande, dock lite problematiskt med tanke på att det är ca. 1200kvm.
EllaBella: Vart köper jag billigaste Smaragderna i Sthlms området?
Micke2: [citat] Planterade ni den förra våren eller förra hösten? Tittade för ett par dagar sedan på en kollegas nyplanterade avenboks häck och den så väldigt liten och skruttig ut. Hade man planterat den i höstas så känns det som att plantorna skulle krossats om all den snö som kom. Men de är kanske tuffare och mer tåliga än vad det ser ut som.
Marlen Eskilsson: Där stod det ju, tackar! :) Glömde nämligen fråga när jag köpte dem.
Marlen Eskilsson: Har du varit på Lödde plantskola? De brukar ha allt.
Marlen Eskilsson: Jag har alltid haft en uppstammad växt på balkongen. Först körde jag med olivträd, vilket jag tycker är jättefint. Men så dog de en efter en, eftersom solen är för stark där. Så hittade jag en uppstammad liguster i fjol som passar perfekt. Den verkar klara sig bättre. Krukan är ungefär 50x50 cm.
TLL: Vill helst inte ha barr. Vi har funderat lite på avenbok men hur hög blir den och snabbt växer den upp?
jaso: Jag valde själv Stihl FS 130 istället för denna. Det som fällde avgörandet var att min handlare inte rekommenderade att köra KM 130 med klinga. Stihl hade heller inte klinga som "officiellt" tillbehör till denna. Även om jag sällan kör med klinga vill jag gärna ha den möjligheten. Fick blåsfunktionen demonstrerad för mig och den var kanon - jag var imponerad.
EB: "Exporterade" myror kan inte klara sig, eller bygga myrstack på annan ort, om du inte samtidigt exporterar en drottning.
sblixten: [citat] Du menar att det endast rör sig om 62,5 m2. Kör med spade och grep och slå sönder alla klumpar säger jag. Det tar inte ens en dag(slutar förmodligen med samma tid att hyra en jordfräs inräknat hämta/lämna och göra rent bilen). Att ta bort ogräs, toppdressa och tilläggså tar MYCKET mer tid än så. Har du gott om pengar och ont om tid, så lej bort att gräva undan och lägga
medic: Tack för svaren,ska testa med att höja högsta punkten så att vattnet dräneras bort bättre, får se om det hjälper annars blir det ett stenparti av det hela istället.
Tatimas: Det kan vara trädgårdsborre eller pingborre, men dom är lite större, upp till nån cm långa och jag brukar se dom lite senare på året. Troligen är det nån insekt som lever som larv i marken och nu svärmar. De olika arterna av borrar kan förstöra gräsmattan när dom gräver ner sina ägg, som sen kläcks, larverna äter upp gräsrötterna. Ett rätt bra sätt att bekämpa dem är att