Häckar, Buskar & Träd
frhe: Jag skulle köra på den befintliga jorden. Gödsla den lite och kanske blanda ned lite mull om den är väldigt lerig. Gräs växer ju onekligen precis var som helst, t.ex. i den lilla högen av grus och vägsalt som vägverket har lämnat kvar utanför vår tomt...
dengroth: Behovet kanske inte är lika stort heller? Äppleträd blir ju höga så de måste man ju korta ner. Plommon däremot blir väl inte så stora?
Fasting65: Jag passar på att förtydliga mej. Buxbomen ska inte dränkas i vatten, men den kräver vatten kontinuerligt eftersom bladen sitter där hela tiden. Ett tips är att köpa en bevattningsslang på Jula (grön, transparent slang) och lägga ut den utmed häcken. Sen drar du igång bevattningen så det blir rejält genomblött. Därefter kan du vänta ett par, tre dagar och vattna igen. Fördelen
HPE: Wow! Vet du vilken zon det klarar av? Googlade på namnet och det såg toppenbra ut. d^_^b Jag gillade verkligen det trädet.
yonna: Låt dem rota sig ordentligt och vänta med första klippningen till nästa vår.
Pepparkaka: Förr året när vi anlade gräsmatta använde vi Weibulls extra green. Att det skulle ta långt tid att etablera gräsmattan var vi medvetna om, men att det fortfarande efter ett år skulle finnas stora kala fläckar hade vi inte räknat med. Kanske beror det på dålig jord, för mycket sol, för lite vatten, för mycket vatten eller något annat. Hursomhelst, nu skall en del av gräsmattan
mamia: Tack för svaret. Hade redan läst den konversation du hänvisar till. Mina grästuvor är inte lik någon av de foton som fanns där. Det här är vanligt gräs som inte växer var och en för sig utan helt enkelt i klumpar (tuvor).
Carnivore: Annars finns plastklossen på t.ex. k-rauta... köpte stolpspjut och kloss där.
Draven: La i gödsel i går, bättre att vara på den säkra sidan.. Hoppas nu det slutar att regna så vi kan köra ut resten av matjorden...
ab-cd: Välj den dyrare Partnern med bredare klippbredd. Om du har stora plana ytor finns ingen anledning att välja en klippare med smalt klippbord. Glöm uppsamlare! På 2500 kvm blir det enorma mängder gräs. Partner ingår i samma koncern (Electrolux) som Husqvarna och Jonsered men ligger i lite lägre prisnivå. Men sämre kvalité? Vad som säkert skiljer är motorn. Vet att Husqvarna bl a
Joogaa: Jag penslade bladen med roundup för två år sedan.Inte en enda har kommit tillbaka.
Returia: Håller med Farzan! Toppad björk är verkligen bland det fulaste som finns. Ta bort dem och ersätt med annan lämpligare växt. Haggtorn är underbart vackra och blir inte så höga.
qwerty76: Ahhh då är det inte intressant. Ska testa med gator knivar tror jag.
Farzan: Hallon brukar inte behöva särskilt kraftiga stöd. Det traditionella är väl att slå ner käppar med jämna mellanrum och spänna ståltråd mellan dem.