Planterade sex rhododendron vid torpet för tre år sedan.
Det är en ständig kamp med att hålla ogräset borta och jag vill försöka med en annan strategi.

Tänkte lägga täckduk runt stammen (släpper igenom vatten) och ovanpå denna ett lager med större, vackra stenar som formar en cirkel c:a en meter runt plantan. Kanske sand mellan stenarna.

Men detta gör ju att det inte kommer att luckra upp och gödsla jorden på vanligt sätt i framtiden. Eller kan rhododendron ta åt sig gödsel i flytande form på ett bra sätt om man blandar det med vatten?

Roddisar vill ha lucker mylla/halvförmultnade löv etc över fötterna. Ditt förslag låter inte lockande ur roddisarnas synvinkel. Rensa rent från ogräs och lätt duk och därefter fyller du på med löv och vattnar rikligt framför allt sen höst innan snön kommer. Sedan fyller du successivt på med löv under året (roddisar gillar eklöv) och rör så lite som möjligt i den blivande jorden. Här gillas sur jord.

Funderar på om inte funkior skulle passa som marktäckare för att slippa så mycket ogräs - nån härinne som är expert på roddisar som kan ge råd?

OK, tack... tänkte väl att det var så.
Har tyvärr inga eklöv men rätt mycket lönnlöv.
Borde inte aska från bränd furu/gran (med barr) vara rätt sur också?
Har rätt mycket efter att ha eldat i en tunna i evighet.

Vi har gjort som du tänker på..
Lagt markduk och en ring med lite större stenar i cirkel ungefär 1 meter i diameter runt om och sen fyllt på innanför denna med 4-5 cm tjockt lager singel.
Detta gjorde vi för ett par år sedan, plantan växer och blommar och mår fint. Den får inga löv, täcker inte den på vintern.
Enda näring den igentligen får är ett "pulver" köpt särskilt till dessa plantor. Pulvret strör jag i singeln bara nån gång om året och låter regn skölja ner det.
Har ingen bild i datorn just nu men jag kan ta en imorgon o lägga upp så du kan se hur det ser ut.

Ja, det låter intressant
Vill gärna se bild!

Ogräset bör ju om inte annat konkurreras ut efter ett par år när rhoddisen skuggar för mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.