Dum fråga... men behöver barken komma ner i vattnet för att julgranen ska kunna suga vatten?
Det har stått inne ett dygn nu, men bara sugit i sig lite lite grann vatten. Har hört att den kan suga i sig jättemycket första dygnet.
Vår gran var hade barken avhuggen nedersta 15 cm eller så när vi köpte den, jag sågade av ca 5 cm innan jag satte den i foten för att den inte skulle bli alldeles för lång. Men som ni ser på bilden så kommer ju inte barken ner i vattnet, barkens kant är på ungefär samma höjd runt om.
(Detta är min första riktiga gran den jag flyttade hemifrån för många år sen...)
Det har stått inne ett dygn nu, men bara sugit i sig lite lite grann vatten. Har hört att den kan suga i sig jättemycket första dygnet.
Vår gran var hade barken avhuggen nedersta 15 cm eller så när vi köpte den, jag sågade av ca 5 cm innan jag satte den i foten för att den inte skulle bli alldeles för lång. Men som ni ser på bilden så kommer ju inte barken ner i vattnet, barkens kant är på ungefär samma höjd runt om.
(Detta är min första riktiga gran den jag flyttade hemifrån för många år sen...)
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Du har i alla fall alldeles för liten julgransfot, granen kommer att dö direkt tyvärr. De dricker flera deciliter om dagen i början är min erfarenhet.
Ok, tack, jag får ta ur och såga av då.useless skrev:
Nästa fråga, det sitter en spets (typ en spik) i botten på foten. Ska granen stå ovanpå spetsen eller ska jag borra så granen kan glida ner över spetsen och nå ända ner i botten på foten?
Hur fin julgransfoten än är finns det typ bara en som är bra på riktigt.
Kolla in den här: https://www.bauhaus.se/julgransfot-krinner-200-gron (finns i olika storlekar)
De rymmer mycket vatten, och är superlätt att fästa granen i, och även att justera! De kanske inte är de snyggaste, men efter att ha testat en mängd olika inser jag att den är helt överlägsen.
God jul!
Kolla in den här: https://www.bauhaus.se/julgransfot-krinner-200-gron (finns i olika storlekar)
De rymmer mycket vatten, och är superlätt att fästa granen i, och även att justera! De kanske inte är de snyggaste, men efter att ha testat en mängd olika inser jag att den är helt överlägsen.
God jul!
Barken ner i vattnet.E erikiiofph7 skrev:Dum fråga... men behöver barken komma ner i vattnet för att julgranen ska kunna suga vatten?
Det har stått inne ett dygn nu, men bara sugit i sig lite lite grann vatten. Har hört att den kan suga i sig jättemycket första dygnet.
Vår gran var hade barken avhuggen nedersta 15 cm eller så när vi köpte den, jag sågade av ca 5 cm innan jag satte den i foten för att den inte skulle bli alldeles för lång. Men som ni ser på bilden så kommer ju inte barken ner i vattnet, barkens kant är på ungefär samma höjd runt om.
(Detta är min första riktiga gran den jag flyttade hemifrån för många år sen...)
Vattenupptagningsförmågan ökar om du klyver upp granen nerifrån en 15cm. Två snitt i kors. Akta fingrar och händer. Kan gärna lämna lite skräp i snitten så de hålls upp en millimeter. Garanterad vattenupptagningsförmåga så det blir nyväxt i ändan på kvistarna
Granen suger vatten precis innanför barken. Att klyva stammen påverkar inte eftersom inget vatten sugs inne i stammen.L lig skrev:
Det stämmer inte. Precis innanför barken sker transporten av socker/näring, kallas Floem. Inne i stammen sker transporten av vatten, kallas Xylem.T Tegell skrev:
Xylem: Transporterar vatten + närsalter från roten upp till bladen.
Floem: Transporterar socker, aminosyror och andra organiska ämnen både från roten till bladen och tillbaka ner till rötterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bytte till den förra året… och jag håller med dig! 👍lindersson skrev:
Hur fin julgransfoten än är finns det typ bara en som är bra på riktigt.
Kolla in den här: [länk] (finns i olika storlekar)
De rymmer mycket vatten, och är superlätt att fästa granen i, och även att justera! De kanske inte är de snyggaste, men efter att ha testat en mängd olika inser jag att den är helt överlägsen.
God jul!
Granar man köper har oftast legat upphuggna i en till två månader. Om det är hyfsade varmgrader under den tiden torkar granen ut, så förutsättningarna för att få den att suga och leva är rätt kassa.
Vi hugger egen gran som sen får stå första natten i en hink i garaget. Brukar suga i sig en fyra fem liter då. Sen använder vi en "vanlig" julgransfot, men där vi borrat ett hål i botten. Den foten står sedan en en ganska bred grön plasthink som jag hittade på Jula (fick kapa ner höjden lite).
Problemet utan hink är att julgransfoten bara rymmer ett par liter vatten (utan gran). Med granen nerstoppad ryms max en halvliter. Det gör att den hinner suga torrt på en fyra-fem timmar, och då torkar och dör.
Med hinken ryms det ca åtta liter vatten, så det finns ingen risk för torrsugning, även om vi skulle vara borta nån dag eller två.
Vi hugger egen gran som sen får stå första natten i en hink i garaget. Brukar suga i sig en fyra fem liter då. Sen använder vi en "vanlig" julgransfot, men där vi borrat ett hål i botten. Den foten står sedan en en ganska bred grön plasthink som jag hittade på Jula (fick kapa ner höjden lite).
Problemet utan hink är att julgransfoten bara rymmer ett par liter vatten (utan gran). Med granen nerstoppad ryms max en halvliter. Det gör att den hinner suga torrt på en fyra-fem timmar, och då torkar och dör.
Med hinken ryms det ca åtta liter vatten, så det finns ingen risk för torrsugning, även om vi skulle vara borta nån dag eller två.
Jag struntade i att borra ett hål ett år.. slutade med att tyngden av trädet fick botten runt spiken att ge vika. Allt vatten droppade ut. Resulterade i torr gran och blött golv...E erikiiofph7 skrev:
Kanske inte helt korrekt. Visst, sockerömnen transporteras ned till rötterna precis innanför barken, men precis innanför den nedgående transporten vandrar vatten från marken upp till löven. Ett tunt skikt alltså. Dvs, den stora vedmassan i stammen är bara död ved. Där sugs inget vatten upp, se nedan (lyckades inte få med länken)Q qvirre skrev:Det stämmer inte. Precis innanför barken sker transporten av socker/näring, kallas Floem. Inne i stammen sker transporten av vatten, kallas Xylem.
Xylem: Transporterar vatten + närsalter från roten upp till bladen.
Floem: Transporterar socker, aminosyror och andra organiska ämnen både från roten till bladen och tillbaka ner till rötterna.
[bild]

