Dum fråga... men behöver barken komma ner i vattnet för att julgranen ska kunna suga vatten?

Det har stått inne ett dygn nu, men bara sugit i sig lite lite grann vatten. Har hört att den kan suga i sig jättemycket första dygnet.

Vår gran var hade barken avhuggen nedersta 15 cm eller så när vi köpte den, jag sågade av ca 5 cm innan jag satte den i foten för att den inte skulle bli alldeles för lång. Men som ni ser på bilden så kommer ju inte barken ner i vattnet, barkens kant är på ungefär samma höjd runt om.

(Detta är min första riktiga gran den jag flyttade hemifrån för många år sen...)
 
  • Närbild av en julgran i en vit granfot, där barken inte når vattnet, med avsågad nederdel synlig ovanför vattennivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har i alla fall alldeles för liten julgransfot, granen kommer att dö direkt tyvärr. De dricker flera deciliter om dagen i början är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Den mesta vattentransporten sker strax innanför barken, så min spontana åsikt är att det där inte kommer att funka. Stammen bör vara avsågad istället för huggen.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den mesta vattentransporten sker strax innanför barken, så min spontana åsikt är att det där inte kommer att funka. Stammen bör vara avsågad istället för huggen.
Ok, tack, jag får ta ur och såga av då.

Nästa fråga, det sitter en spets (typ en spik) i botten på foten. Ska granen stå ovanpå spetsen eller ska jag borra så granen kan glida ner över spetsen och nå ända ner i botten på foten?
 
Jag brukar borra ett litet hål så att granen står stadigare. Hela spetsen behöver inte rymmas.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Hur fin julgransfoten än är finns det typ bara en som är bra på riktigt.
Kolla in den här: https://www.bauhaus.se/julgransfot-krinner-200-gron (finns i olika storlekar)

De rymmer mycket vatten, och är superlätt att fästa granen i, och även att justera! De kanske inte är de snyggaste, men efter att ha testat en mängd olika inser jag att den är helt överlägsen.

God jul!
 
  • Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
E erikiiofph7 skrev:
Dum fråga... men behöver barken komma ner i vattnet för att julgranen ska kunna suga vatten?

Det har stått inne ett dygn nu, men bara sugit i sig lite lite grann vatten. Har hört att den kan suga i sig jättemycket första dygnet.

Vår gran var hade barken avhuggen nedersta 15 cm eller så när vi köpte den, jag sågade av ca 5 cm innan jag satte den i foten för att den inte skulle bli alldeles för lång. Men som ni ser på bilden så kommer ju inte barken ner i vattnet, barkens kant är på ungefär samma höjd runt om.

(Detta är min första riktiga gran den jag flyttade hemifrån för många år sen...)
Barken ner i vattnet.
Vattenupptagningsförmågan ökar om du klyver upp granen nerifrån en 15cm. Två snitt i kors. Akta fingrar och händer. Kan gärna lämna lite skräp i snitten så de hålls upp en millimeter. Garanterad vattenupptagningsförmåga så det blir nyväxt i ändan på kvistarna :)
 
L lig skrev:
Barken ner i vattnet.
Vattenupptagningsförmågan ökar om du klyver upp granen nerifrån en 15cm. Två snitt i kors. Akta fingrar och händer. Kan gärna lämna lite skräp i snitten så de hålls upp en millimeter. Garanterad vattenupptagningsförmåga så det blir nyväxt i ändan på kvistarna :)
Granen suger vatten precis innanför barken. Att klyva stammen påverkar inte eftersom inget vatten sugs inne i stammen.
 
Q
T Tegell skrev:
Granen suger vatten precis innanför barken. Att klyva stammen påverkar inte eftersom inget vatten sugs inne i stammen.
Det stämmer inte. Precis innanför barken sker transporten av socker/näring, kallas Floem. Inne i stammen sker transporten av vatten, kallas Xylem.

Xylem: Transporterar vatten + närsalter från roten upp till bladen.

Floem: Transporterar socker, aminosyror och andra organiska ämnen både från roten till bladen och tillbaka ner till rötterna.

Diagram över ett träd som visar floem för sockertransport och xylem för vattenrörelse. Sektioner som bark, kambium, och kärnved är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
Tobbe.A
lindersson lindersson skrev:
Hur fin julgransfoten än är finns det typ bara en som är bra på riktigt.
Kolla in den här: [länk] (finns i olika storlekar)

De rymmer mycket vatten, och är superlätt att fästa granen i, och även att justera! De kanske inte är de snyggaste, men efter att ha testat en mängd olika inser jag att den är helt överlägsen.

God jul!
Vi bytte till den förra året… och jag håller med dig! 👍
 
Nej byt inte din julgrans fot sätt i en självbevattnings glob👍
 
Granar man köper har oftast legat upphuggna i en till två månader. Om det är hyfsade varmgrader under den tiden torkar granen ut, så förutsättningarna för att få den att suga och leva är rätt kassa.

Vi hugger egen gran som sen får stå första natten i en hink i garaget. Brukar suga i sig en fyra fem liter då. Sen använder vi en "vanlig" julgransfot, men där vi borrat ett hål i botten. Den foten står sedan en en ganska bred grön plasthink som jag hittade på Jula (fick kapa ner höjden lite).

Problemet utan hink är att julgransfoten bara rymmer ett par liter vatten (utan gran). Med granen nerstoppad ryms max en halvliter. Det gör att den hinner suga torrt på en fyra-fem timmar, och då torkar och dör.

Med hinken ryms det ca åtta liter vatten, så det finns ingen risk för torrsugning, även om vi skulle vara borta nån dag eller två.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E erikiiofph7 skrev:
Ok, tack, jag får ta ur och såga av då.

Nästa fråga, det sitter en spets (typ en spik) i botten på foten. Ska granen stå ovanpå spetsen eller ska jag borra så granen kan glida ner över spetsen och nå ända ner i botten på foten?
Jag struntade i att borra ett hål ett år.. slutade med att tyngden av trädet fick botten runt spiken att ge vika. Allt vatten droppade ut. Resulterade i torr gran och blött golv...
 
  • Wow
TickyNucker
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det stämmer inte. Precis innanför barken sker transporten av socker/näring, kallas Floem. Inne i stammen sker transporten av vatten, kallas Xylem.

Xylem: Transporterar vatten + närsalter från roten upp till bladen.

Floem: Transporterar socker, aminosyror och andra organiska ämnen både från roten till bladen och tillbaka ner till rötterna.

[bild]
Kanske inte helt korrekt. Visst, sockerömnen transporteras ned till rötterna precis innanför barken, men precis innanför den nedgående transporten vandrar vatten från marken upp till löven. Ett tunt skikt alltså. Dvs, den stora vedmassan i stammen är bara död ved. Där sugs inget vatten upp, se nedan (lyckades inte få med länken)
 
  • Text om trädstammens uppbyggnad: död vävnad, floem och xylem kring kambium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.