Bakgrunden är att vi har några äppelträd med fruktträdskräfta.
Träden ger bra skördar, så vi har inte velat såga ner dem.

Frågan är hur vi ska behandla de vattenskott och grenar som vi har sågat av vid beskärning?
Tidigare har vi kört ner dem i en kompostkvarn och använt flisen som jordförbättring i trädgården.

Kan vi fortsätta med detta eller är det risk att sjukdomen, som är ett virus som angriper snittytor, kan spridas från flisen på marken?

Glömde skriva att jag naturligtvis vet att det smittar via verktyg som sekatörer.
Det behöver vi inte diskutera 😉

Det smittar framför allt mellan de levande träden och det kan dessutom smitta mellan de flesta lövträd. Där alla dock inte blir synbart påverkade. Det är en "sjukdom" som orsakas av svamp som får fäste i sår och skador på träden. Svampen förökar sig med sporer i luften. Redskap har faktiskt inte så stor påverkan men om det inte är allt för mycket krångel kan man så klart försöka sterilisera redskapen mellan träden.

Jag hade helt klart fortsatt att använt flisen om det hade varit jag.

Sporerna sprids med vinden. Jag tror inte man ska ojja sig över fruktträdskräftan eftersom i princip alla gamla äppelträd har den i någon utsträckning, och kan ge gott om frukt i många år ändå.

Jag håller grundläggande verktygshygien men känner mig inte begränsad av att använda flisade grenar.

Tack för snabba svar, det var lugnande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.