Hej läser om motorsågning och ska ta det körkortet snart, jag förstår inte det här stycket. Förlåt om det är fel forum. Jag fattar det som att lutande träd fälls 90grader från lutningen på trädet, men vad betyder vid kraftig lutning 1,5?
Tyvärr, jag har bara 50 års erfarenhet av svenska, alltid haft högsta betyg i ämnet, talar och skriver det bättre än de flesta svenskar samt försörjt mig på svenska språket i sådär 35 år, och dessa meriter räcker inte för att tolka denna gallimatias som uppenbarligen totats ihop av någon som det är väldigt synd om.
Eller för att uttrycka sig mer rakt på sak: Den texten borde släpats ut på gården och skjutits, om det ginge.
Eller för att uttrycka sig mer rakt på sak: Den texten borde släpats ut på gården och skjutits, om det ginge.
Om trädet lutar 10 grader ska riktskäret vara 10 grader (mot trädet?) men om trädet lutar 20 grader ska det vara 30 grader.
Jag vet inte vad ett riktskär är men är ändå expert på att fälla träd för jag har sett mkt Youtube Shorts där folk fäller träd med väldigt små marginaler mellan hus och sånt. Tycker jag är kvalificerad....
Jag vet inte vad ett riktskär är men är ändå expert på att fälla träd för jag har sett mkt Youtube Shorts där folk fäller träd med väldigt små marginaler mellan hus och sånt. Tycker jag är kvalificerad....
ricebridge skrev:
Tyvärr, jag har bara 50 års erfarenhet av svenska, alltid haft högsta betyg i ämnet, talar och skriver det bättre än de flesta svenskar samt försörjt mig på svenska språket i sådär 35 år, och dessa meriter räcker inte för att tolka denna gallimatias som uppenbarligen totats ihop av någon som det är väldigt synd om.
Eller för att uttrycka sig mer rakt på sak: Den texten borde släpats ut på gården och skjutits, om det ginge
ricebridge skrev:
Eller för att uttrycka sig mer rakt på sak: Den texten borde släpats
😂 Jag får Mejla Skogsstyrelsen en länk till de här tråden i värsta fall.ricebridge skrev:
Jag tror att du tolkat det fel. Det lättaste är u att fälla med lutningen. Om om man fäller tvärs lutningen måste av naturliga skäl riktskärets vinkel kompensera för lutningen. Om det lutar mycket ska man överkompensera.McLovin skrev:
Jag fattar inte riktigt men tror de menar som skrivits, om trädets lutning är ungefär 10 grader, åt något håll på höger sida från dit jag vill fälla det. Ska jag sikta ca 10grader åt vänster så kommer det förmodligen landa någonstans där man vill.
Precis.
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Jag tycker inte det är så konstigt förklarat. Säg att trädet lutar 15 grader åt vänster relativt önskad fallriktning. Skulle du lägga ett rakt riktskär så kommer trädet att behålla sin 15-graders lutning hela vägen ner tills det ramlar i backen, 15 grader till vänster om önskat mål.
Lösningen blir att kompensera med ett riktskär 15 grader höger om önskat mål. Lutar trädet kraftigt så får man överkompensera, även se till att brytmånen är grövre än normalt pga sidokrafterna i den relativt sett klena brytmånen.
Det är bara att ges sig ut och testa i skogen, låta dessa avvägningar och beräkningar bli automatiska och även inkludera vindkrafter, skevt balanserad trädkrona etc.
Lösningen blir att kompensera med ett riktskär 15 grader höger om önskat mål. Lutar trädet kraftigt så får man överkompensera, även se till att brytmånen är grövre än normalt pga sidokrafterna i den relativt sett klena brytmånen.
Det är bara att ges sig ut och testa i skogen, låta dessa avvägningar och beräkningar bli automatiska och även inkludera vindkrafter, skevt balanserad trädkrona etc.
Väldigt bra förklarat 👍H Harald Blåtumme skrev:Jag tycker inte det är så konstigt förklarat. Säg att trädet lutar 15 grader åt vänster relativt önskad fallriktning. Skulle du lägga ett rakt riktskär så kommer trädet att behålla sin 15-graders lutning hela vägen ner tills det ramlar i backen, 15 grader till vänster om önskat mål.
Klicka här för att svara