Maalox
För att rama in delar av trädgården samt skapa insynsskydd mot högre placerad grannfastighet kliar vi oss nu i huvudet över vilket träd vi skall sikta in oss på. Några förusättningar:

- Träden skall stå i slänt mellan vår uppfart och bostadshus, ca 1.5m från uppfart samt 4 meter från hus
- Ca 3-4 meter mellan träden
- Behöver bli relativt höga (+8m) men samtidigt rätt så smal krona pga uppfarten
- Tät krona som gärna behåller blad så länge som möjligt
- Skall gärna gå att köpa i större variant (budget 8-10tkr per träd)
- Västsverige

Vad jag hittat hos plantskolor som potentiellt ser lovande ut är:

- Pyramidavenbok Fastigiata (blir för bred med tid?)
- Pyramidavenbok Frans Fontaine (blir för bred med tid? Problem med denna i Sverige?)
- Pelaravenbok Carpinus Betulus 'Lucas' (smal men blir det tillräckligt hög?
- Pelarek Quercus robur ’Koster’

Tar tacksamt emot tankar och idéer!

Redigerat:
Claes Sörmland
Pelaravenbokarna är trevliga.

Det finns pelarbok också, en mängd olika sorter både grönbladiga och rödbladiga.

Jag har för mig att det är Fagus sylvatica ‘Dawyck Purple’ som jag har planterat i trädgården som utvecklar sig så fint. Eventuellt var det 'Rohan Obelisk', måste kolla i mina anteckningar hemma på landet.

• Gilla
Maalox
  • Laddar…
T
Jag har inga direkta tips om pelarträd, vi har mer tittat efter mindre träd som blir 4-6 m höga med fina färger under hösten, men det jag funderar över är rotsystemet.
Du klarar säker huset men hur är det med uppfarten? Jag försökte kolla lite men det står inget om hur rotsystemen breder ut sig eller hur djupa de är. Det finns ju en risk att träd med "grunda" rotsystem kommer att växa ut under uppfarten och lyfta eventuella plattor eller asfalt eller gå ytligt i grus.

Vi hade granar på vår tomt när vi flyttade in och deras rotsystem hade brett ut sig bra men inte gått upp över gräset. Däremot hade vi en ask som hade skickat iväg rötter rejält långt i jakt på vatten så där hade ett par rötter gått under den gjutna uppfarten och ner, in i betongrör som låg för dränering från uppfarten.

Maalox
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fagus sylvatica ‘Dawyck Purple’
Denna ser väldigt fin ut och med en passande form på kronan. Tack för tips, Claes!

Maalox
Tack för denna inflikning @Testarn -- den påminde mig att beakta rötterna innan beställning. Vad jag kunnat läsa mig till så kan askar vara särskilt luriga.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Tack för denna inflickning @Testarn Vad jag kunnat läsa mig till så kan askar vara särskilt luriga.
Kolla först att ask-varianten är motståndskraftig när det gäller askskottssjukan. Jag känner inte till detta. Har dock en vanlig ask som jag varje vår har en speciell mässa för: den lever fortfarande men kompisarna runt omkring står som skelett. Annars är det ett ubderbart träd - om än för stort för TS.

Jag har en asklönn, Acer negundo, som inte blir så stort och är vackert och inte sjukdomsdrabbat.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är ju lite knepigt att balansera önskemål om en viss sluthöjd, träd som bara blir ca 8m tenderar ju att inte vara starkväxande - så då tar det långt tid att nå tid.

Annars tycker jag Rönn kan vara trevligt, även om om bären skräpar en del så är de det ju ett vacker träd. https://sbtradgardsdesign.se/ronn-manga-olika-sorter-att-valja-pa/

H hapazard skrev:
Annars tycker jag Rönn kan vara trevligt, även om om bären skräpar en del så är de det ju ett vacker träd.
Rönn är ju fantastiskt trevligt att ha. Rätt som det är kommer det en hel svärm med Sidensvansar "sirrandes" för fulla segel. Rena fylleslaget eftersom bären jäst och sidisarna blivit rena fyllekajor.

Tre sidensvansar sitter på en gren bland nakna kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidensvans äter bär från en kvist, omgiven av rönnbär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
En vecka efteråt och kanske ett lite kontroversiellt förslag, men har du funderat på thuja? De behöver ju inte planteras som häck, de kan även växa som solitärer och då blir de ungefär som det du efterfrågar. Efterhand tar man bort de lägsta grenarna så blir de stamträd. Täta året runt. Dessutom relativt billiga. Sedan vet jag inte om Brabant eller Smaragd blir bäst i detta läge.

Maalox
Tack för inflik, Kalle. Vi har Thuja Brabant som häck på ett annat ställe. Inte för att jag tycker dom är fina, utan för att dom fyller en för oss viktig funktion i form av insynsskydd. Solitär Thuja Smaragd kan vara fint och har som du säger fördelen att den är vintergrön, men mer barrväxter ville vi inte ha.

Vi landade i att köpa ett par 5m höga Pelaravenbokar med leverans senare i vår. Har förstått att dom kan bli breda med åren vilken skrämmer mig lite, men får jobba upp mina beskärning-skills tills dess (eller snarare, efterhand).

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
T
Maalox Maalox skrev:
Tack för inflik, Kalle. Vi har Thuja Brabant som häck på ett annat ställe. Inte för att jag tycker dom är fina, utan för att dom fyller en för oss viktig funktion i form av insynsskydd. Solitär Thuja Smaragd kan vara fint och har som du säger fördelen att den är vintergrön, men mer barrväxter ville vi inte ha.

Vi landade i att köpa ett par 5m höga Pelaravenbokar med leverans senare i vår. Har förstått att dom kan bli breda med åren vilken skrämmer mig lite, men får jobba upp mina beskärning-skills tills dess (eller snarare, efterhand).
Kul att höra vad ni kom fram till. Nu väntar vi på tråden: "Hjälp! Mina pelarträd tar över trädgården!! :P

• Haha
Maalox
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.