21 518 läst ·
19 svar
22k läst
19 svar
Kan jag köra Bobcat själv?
Sida 1 av 2
Jag har en gjuten betongmur som är 1-1,5 m hög som delvis är på väg att falla ner över grannens tomt.
Frågor:
1. Kan jag som medelmåttig person klara av att köra en Bobcat för att gräva ut ca 15 meter?
2. Är det någon som känner till om det finns att hyra en Bobcat för en privatperson (bor i södra Stockholm)?
3. OM jag tros kunna gräva och OM det finns någon som hyr ut. Hur lång tid kan det tänkas ta?
4. Något mer jag bör tänka på?
TACK för hjälpen i förhand. Om jag får bra svar lovar jag att sätta in 250:- på Barncancerfondens konto.
Frågor:
1. Kan jag som medelmåttig person klara av att köra en Bobcat för att gräva ut ca 15 meter?
2. Är det någon som känner till om det finns att hyra en Bobcat för en privatperson (bor i södra Stockholm)?
3. OM jag tros kunna gräva och OM det finns någon som hyr ut. Hur lång tid kan det tänkas ta?
4. Något mer jag bör tänka på?
TACK för hjälpen i förhand. Om jag får bra svar lovar jag att sätta in 250:- på Barncancerfondens konto.
Många gånger kan det löna sig att hyra en Bobcat med en rutinerad förare. Det tar ju en tid innan du har lärt dig att behärska den
. Fast det är himla kul ;D att köra själv och det kan man kanske få unna sig. 
Hyreshuset har också uthyrning. www.hyreshuset.com
Men skall du gräva är det välkl en minigrävare du skall ha och inte en bobcat.
Men skall du gräva är det välkl en minigrävare du skall ha och inte en bobcat.
Jag och brorsan hyrde en Bobcat en helg. Vi planerade om tomten, d.v.s, grävde bort lite skog till förmån för gräsmatta och ändrade lut ut från kåken istället för lut in.
Första timmen är det trevande, det tar i princip en dag att bli produktiv så det känns, andra dan flöt det på väldigt bra.
Har för mig att det kostade 4000 inklusive 20km frakt för en helg. En sak är säker: det är skitkul! Maskinen var ny och mycket lättkörd.
Vi planerade cirka 30m2 skogsbacke till gräsmatta på två dar.
Första timmen är det trevande, det tar i princip en dag att bli produktiv så det känns, andra dan flöt det på väldigt bra.
Har för mig att det kostade 4000 inklusive 20km frakt för en helg. En sak är säker: det är skitkul! Maskinen var ny och mycket lättkörd.
Vi planerade cirka 30m2 skogsbacke till gräsmatta på två dar.
Ekonomiskt sett är det utan tvekan billigast att betala en van förare att sköta grävjobbet. Maskinhyran är så dyr och det går så mycket fortare med en yrkesmaskinist att man utan tvekan tjänar in kostnaden för hans lön. Men det är klart att har man gott om pengar kan man ju kosta på sig nöjet att sköta grävningen själv 
Jag skulle aldrig få för mig att hyra en sådan maskin, är ju inte det minsta roligt heller......30 m2 gräsmatta på 2 dagar, stööön ! :
Däremot en van förare i en "gummibandsgrävare" 3,5 t eller så, tycker jag uträttar stordåd i en trädgård på kort tid och nästan utan att ens förstöra gräsmattan !
(stubbar är dock överkurs för en sådan maskin)
Däremot en van förare i en "gummibandsgrävare" 3,5 t eller så, tycker jag uträttar stordåd i en trädgård på kort tid och nästan utan att ens förstöra gräsmattan !
(stubbar är dock överkurs för en sådan maskin)
30 kvm på två dar??? Hoppas verkligen att det saknas en nolla, dvs skall säkert vara 300 kvm. Måste väl t.o.m. en nybörjare klara av mer... :-/ Grävmaskinisten som grävde hos mig tog ca 4 timmar att gräva ut en sida runt på kåken när jag dränerade om, stora stenar m.m. var inget problem. Jag tror personligen att jag hade roligare att få se detta proffs elegant och snabbt sköta grävjobbet än jag skulle ha haft om jag försökt själv.
Närå, när jag själv skall göra lite större ingrepp i trädgården kommer jag också att hyra en maskin för att gräva själv och jag tänker inte direkt arbeta på ackord då. Det kan ju som sagt vara kul, blir ju dessutom en erfarenhet rikareBoussard skrev:
Jag är i alla fall på din sida Boussard. Visst är det kul att se ett proffs i arbete.
Ex: Varje gång jag jag får en vedleverans står jag med skräckblandad förtjusning och ser förarn lyfta ner 15 kbm ved mellan rabatten (som är väldigt fridlyst
) och bilen. Det är inte stora marginaler och om bilen eller rabatten skadas så kan jag lika gärna gå in och packa.
Men det vore ändå hundra gånger roligare (och farligare) att köra själv. Vad kostar det förresten att hyra en Bobba en helg? Man skulle ju kunna bjuda in några kompisar. Jag står för underhållning (alla får prova) och de står för dricka efteråt... 8) Frågan är bara vad man ska gräva.
Ex: Varje gång jag jag får en vedleverans står jag med skräckblandad förtjusning och ser förarn lyfta ner 15 kbm ved mellan rabatten (som är väldigt fridlyst
Men det vore ändå hundra gånger roligare (och farligare) att köra själv. Vad kostar det förresten att hyra en Bobba en helg? Man skulle ju kunna bjuda in några kompisar. Jag står för underhållning (alla får prova) och de står för dricka efteråt... 8) Frågan är bara vad man ska gräva.