Hej

Vi har servitut för att nyttja en väg som utfart från vår tomt. Den här vägen ska byggas och finns inte ännu. Enligt servitutet ska vi också vara med och dela på underhållet av tomten. Helt okej tycker vi. Men nu tänker markägaren som ska bygga vägen bara lägga på lite bärlager direkt på matjorden (det är gammal åkermark). Hur kul är det att vara med och underhålla den vägen sen? Kan man inte kräva att markägaren bygger en riktig väg? Kan det här överhuvudtaget kallas väg?

/Kristina

Hej är det inte så att servitut är rätt att använda vägen. men att man får fixa till allt själv, så har vi det .

mvh// Goerana

Jo, det verkar faktiskt konstigt att markägaren ska underhålla vägen. Många gånger är ju ett servitut till "nackdel" för markägaren.

Vad som är en väg, det vet jag inte. Fast att bara lägga på lite bärlager kommer bara att hålla tills nästa vår då det garanterat blir kälskott i "vägen"

Jo visst innebär servitutet bara att vi har rätt att anlägga och använda vägen, men markägaren har hela tiden sagt att han ska bygga vägen. Han behöver den nämligen också för att komma till sitt hus då den tidigare vägen nu ligger på vår tomt. Så att vi ska dela på underhållet är väl egentligen inte konstigt då vi kommer att använda vägen båda två.
Tyvärr har vi inte skriftligt någonstans på förutsättningen att markägaren ska bygga vägen, och då inte heller förstås vilken standard det ska vara på vägen från början, så vi lär väl snällt få vara med och betala nästa år när "vägen" inte går att använda längre..

Tala om för markägaren att han först bör sälja matjorden. Det är ganska bra betalt.
På så sätt blir han av med den utan att själv behöva betala.
Se även till att han vibrerar och lägger geotextilduk innan minst 3 dm bärläger.

det är väl inte motorväg ni ska bygga?` ???

är nog ingen fara att dra grus på jorden fall nu inte ska använda den till alltförtung trafik, fördelen med att grusa på jorden är att vägen blir högre, men vill ni ha ett hårt dike så e det upp till er

Min erfarenhet (från skånsk lerjord) säger att bärlager/slitlager direkt på jord eller lera bara leder till att det blandar sig i en rejäl sörja efter ett par år. Lägger man däremot geotextil så funkar det bra med rätt tunna gruslager (några decimeter). Man bör dock fundera på om man kommer att ha behov av tunga transporter, till exempel grus eller olja/ved/pellets. Då krävs det rejälare bärlager eller god planering. Med god planering menar jag att välja rätt årstid. Själv ser jag till att planera in vedleveranser när marken är frusen, och andra tunga leveranser när det är torrt på sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.