4 108 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Sprängbesiktning ?? (kostnad)
Någon här som vet vad det är rimligt att betala för besiktning av grannhus i samband med att de sprängt på vår tomt ?
Fick en faktura på 25.956 kr för 5 st hus och tyckte det var hiskligt dyrt !!!
Har de sina "mätpaket" ute hela tiden det sprängs eller hur funkar det ?
Det är väl bara att se glad ut och betala , som vanligt !
Mvh Kicki
Fick en faktura på 25.956 kr för 5 st hus och tyckte det var hiskligt dyrt !!!
Har de sina "mätpaket" ute hela tiden det sprängs eller hur funkar det ?
Det är väl bara att se glad ut och betala , som vanligt !
Mvh Kicki
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
???? Skall ni stå för det och inte sprängaren?
Om det visar sig att det vållat problem för något av husen vad händer då, skall ni stå för det med?
Verkar märkligt.
Om det visar sig att det vållat problem för något av husen vad händer då, skall ni stå för det med?
Verkar märkligt.
Jag tror praxis är att du betalar för besiktingen av husen, däremot så betalar sprängarens ansvarsförsäkring för eventuella skador som uppstått.
Kalleanka70: Självklart är det du som betalar för besiktningen på ena eller andra sättet - skulle sprängaren ta pengarna ur egen ficka?
Kalleanka70: Självklart är det du som betalar för besiktningen på ena eller andra sättet - skulle sprängaren ta pengarna ur egen ficka?
Vi betalar besiktningen och sprängaren står för ev skador/problem.kalleanka70 skrev:
Men vi har tyvärr varit dåliga på att kolla upp innan hur många hus det gällde och vad det kostade.....
Mvh
Kicki
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nej men det borde vara så att i sprängarens pris skall samtliga kostnader som sprängning orsakar tas med och sen kunde man jämföra mellan olika alternativ.hasse_f skrev:
Det är ju märkligt att man i efterhand skall få en överraskning som Kicksan fått. En sprängare borde ju veta. Ta ur någons ficka gör väl ingen i dag? Allt bakas in i priset generellt, om man är ekonom iaf! :
När man spränger så sätter man enligt praxis mätare på hus inom 50m,kostnaden är ca:5000 kr/hus.
Om det visar sig att det blivit några skador på de hus som var försedda med mätare,alltså inom 50m,så täcks detta av sprängarens försäkringar...
Men om man som granne bortom 50m,har fått skador på sitt hus,får man hoppas att ens egen försäkring täcker detta.....
Dessa uppgifter fick jag av vår sprängare,och kan dessvärre varken säga bu eller bä.
Om det visar sig att det blivit några skador på de hus som var försedda med mätare,alltså inom 50m,så täcks detta av sprängarens försäkringar...
Men om man som granne bortom 50m,har fått skador på sitt hus,får man hoppas att ens egen försäkring täcker detta.....
Dessa uppgifter fick jag av vår sprängare,och kan dessvärre varken säga bu eller bä.
Passa er här för om sprängaren hållit sig innanför de angivna vibrationsvärdena och något i husen endå gått sönder tar han inte ansvar för detta !!!!
Då måste ni ha en gällande försäkring för detta.
eller ge grannen det berömda fingret ...
Kusligt va.
Jag ska just påbörja en sprängning är lite nervös för detta svindyra fyrverkeri.
Men jag ska ev få trycka på knappen för den första salvan he he Cooolish
Då måste ni ha en gällande försäkring för detta.
eller ge grannen det berömda fingret ...
Kusligt va.
Jag ska just påbörja en sprängning är lite nervös för detta svindyra fyrverkeri.
Men jag ska ev få trycka på knappen för den första salvan he he Cooolish
När vi sprängde för mitt garage så stoppade jag en kärring som kom på cykelbanan i tomtgränsen, förklarade vänligt att vi skulle spränga och bad henne vänta någon minut.....
-Så här kan ni väl bara inte göra, jag måste ju hem, jag har inte läst något i tidningen om någon avspärrning, jag kan ju inte stå här >
>
>
>
Jag vart så snopen att jag bara kippade efter andan ???
Samma dag sprängdes det på R50 en mil bort, det orsakade kilometerlånga köer och det stod inget i tidningen om det ;D
Men hos mig kan inte en cyklande surkärring vänta i två minuter :
Sprängning kan locka fram de sämsta sidor hos folk
-Så här kan ni väl bara inte göra, jag måste ju hem, jag har inte läst något i tidningen om någon avspärrning, jag kan ju inte stå här >
Jag vart så snopen att jag bara kippade efter andan ???
Samma dag sprängdes det på R50 en mil bort, det orsakade kilometerlånga köer och det stod inget i tidningen om det ;D
Men hos mig kan inte en cyklande surkärring vänta i två minuter :
Sprängning kan locka fram de sämsta sidor hos folk
Klicka här för att svara