Stenkista... måste man verkligen ha en sådan om man har ett stort dike alldeles utanför tomten?

Skulle man inte istället kunna skapa nån sorts ränna/dike som leder dränerings- och dagvatten till detta dike?

Kolla med miljökontoret, om de godkänner en sådan lösning.

Det låter vettigt. Tack för tipset!

Jag är nästan i exakt samma situation. Har ett dike som går nästan tvärsöver tomten där det är lite vatten i. När det regnar kommer det en hel del vatten från en annan tomt.

Lösningen : lägga ner dräneringsrör, grus och fiberduk och koppla det sen till dagvattnet (om kommunen godkänner det). Så kommer vi lösa det iaf. Men tänk på att juridiskt sett så är det den grannen där vattnet kommer ifrån som är SKYLDIG att åtgärda det.

Bob_the_builder
Frågan är: vem äger diket utanför din tomt? Kommunen? I princip måste ni upprätta ett avtalsservitut som anger att du har rätt att avleda dagvatten till det diket. Precis som Maze påpekar så är alla fastighetsägare skyldiga att ta hand om sitt eget dagvatten om inte annat överenskommits tex genom servitut.

Jag tror det är samfäldigheten som äger diket.

Då får jag med andra ord först höra med Miljökontoret om de tillåter en sån lösning och sen med samfäldigheten om det är ok att jag släpper dagvatten i deras dike.

Jag tror inte det ska vara nåt problem då jag inte har några grannar som kommer påverkas. Nedströms diket så är det faktiskt bara ängar. Diket leder efter ca en km ut i havet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.