Grund & Markarbeten
hajof70: Stockholms Stadsbyggnadskontor har en sajt som heter något i stil med Kartago där det mesta finns med. Har fått mer detaljerade kartor av Stockholm Vatten och Gatukontoret för mitt arbete med byte av vatten och avlopp. Räckte för mig i alla fall. http://www.map.stockholm.se/kartago/ Sen återstår ju att se om andra kommuner har liknande :P
ylven: Eftersom sprickan kommer nerifrån så är det ju snarare så att plattan har böjts upp i det aktuella hörnet. Det får väl antas bero antingen på att resten av huset har sjunkit, men inte detta hörn, eller att hörnet faktiskt har tryckts uppåt. Kan det vara berg i just det hörnet men inte under resten av huset?
ylven: Det är ju rätt bra att få ner dem på frostfritt djup också. Men jag vet inte heller om det är standard.
pero: Vi upptäckte problem med fukt (och mögel) i krypgrunden när vi köpte vårt hus. Det landade i att säljaren fick slanta upp för att fixa hela midevitten. Vi valde Munters som leverantör och totalentrepenör efter att ha kollat runt. Munters gör detta "for a living" (hanterar fuktproblem), medans Anticimex (enligt hörsägen) har lockat över folk från Munters för att hålla på med fukt.
Mellis: Ja, det är inte det lättaste. Tack för tipset med vattenhalten. Om leran torkar så kommer säkert sättningarna som ett brev på posten... Jag tror jag får kolla efter någon byggare för att diskutera detta. Det känns inte naturligt att bygga detta själv.
Daniel_s: Hej, vi håller på och tittar på en tomt som vi är intresserade av att köpa. Tomten är ganska svårbebyggd då en stor del av tomten består av berg. Innan vi slår till vill vi dock få en uppfattning om vad det kostar att bearbeta tomten. Hur tycker ni att vi ska gå till väga. Ska man ta dit en markfirma, arkitekt eller liknande? Visst borde detta vara kostnadsfritt? Är det för övrigt
Mjölnaren: Hittade det här på blocket. Fel region "Göteborg" men kanske någon annan........... Fyllnadsjord skänkes http://www2.blocket.se/view/3115109.htm?l=0&c=1&city=0
cat_stevens: lite nyfiken.. vad har du räknat med att din flytt av huset ska kosta. Dvs lyftet och markarbetena (inte demontering/montering av installationer)? Vi har nämligen planer på att flytta en carport/förråd som är 48m2 men har ingen aning om vad det kommer att kosta...
Viktor: Jag är ute efter samma sak. Tänkte också lägga klinker, men inte ha någon golvvärme. Är det att rekomendera?? även om jag bara kommer att använda rummet under de varmaste månaderna. //Viktor
bebben: Hmmm, undrar hur engelska huliganer ser på avfallssortering :-/ ;)
AndreasK: Någon som har referenser på gjutare/betongleverantör i Göteborgstrakten (Lerum). Skall gjuta en platta på 120 kvm och mura upp källarvägg. /Andreas
Betongtaket: Hejsan, Jag har planer på att bygga ett hus på en strandtomt på Filippinerna som jag köpte förra året. Jag kan inget alls i princip om betong, men jag har ritat ett hus på 8 x 14 meter i ett plan. Veranda på 3 respektive 2 meter på var kortsida. Så boytan blir ca 8 x 9 m. Skall byggas av en typ av lokala hålcementblock. Taket är tänkt att vara av betong och platt med avrinning.
foppan: Huset är placerat så att det finns berg som sluttar ner mot husgrunden. Dräneringen på framsidan är gjord i betong som en ränna längs med hussidan med visst fall. Men betongen har gått sönder och det rinner då ner vatten genom de "små hål/sprickor" som finns. Skulle inte vilja påstå att huset ligger som i ett "V" men lite grand kanske. Är det komplicerat och dyrt för en fackman
NordiCs: Vi skall gjuta vår platta inom 2-3 veckor, och vi planerar på att lägga radon rör i makadamet redan nu. orsaker: 1: om det mot förmodan skulle komma fram att vi har radon så har vi det redan på plats och klart. 2: sådan liten kostnad jämfört med att komma med någon senare åtgärd. 3: om man upptäcker att det inte behövs så är det inga större pengar och det skadar ju inte....
vonSassen: ;) Det beror tydligen på om Du vill ha järn i berg eller om det räcker med träpinne i mark. Jag gjorde senast två gränsutsättningar, en på var sida av min tomt då grannarna fyllt upp över dem (och ville inte vara med och betala, förstås) Jag beställde då två utstakningar med träpinnar i marken och då kostade det 1.500:-
UsHs: Vi har ca 4meter lerjord ner till berget, marken är plan. Det befintliga huset är en muradgrund med källare(lekablock)
MrMagic: Tror jag också. Numera är det bara att jämna till lite grovt, sen fixar det sig själv efter vad jag har hört.... Doch är det noga med att täta skarvar och genomgångar i ev frigolitisolering, då den annars kan flyta upp om betongen hittar in under, och då åker rörledningar och allt annat med upp. Inget kul att bila bort den nygjutna plattan.....
Grunt: [citat] Ja, det är klart om man ser det så. Jag var mer ute om mitt resonemang stämde, dvs om förbrukningen verkligen hamnar däromkring...?
b-stream: [citat] Men hur mycket verklig fukt innehåller luften vid en temperatur under 10+ grader,våran grund höll den temperaturen i mars-april och nu har den legat konstant på 15+ grader hela sommaren . I min värld behövs knappast någon avfuktare vintertid även fast RF överstiger 70%. 3 000 eller 14000kr + övrigt mtrl? Finns det inga starkare argument för en sorptions-avfuktare blir det nog
ledighetskommiten: [citat] Jag håller inte med. Grundläggningen måste anpassas till de lokala förutsättningarna. På mitten av 1800-talet förstod man oftast var det var lämpligt at ställa hus. Idag ställer vi dem där de får plats, vilket allt för ofta inte är lämplig mark. Då måste grundläggning anpassas.
Nybyggare: Det finns ingen direkt gräns för hur mycket man få fylla, mycket beror ju på vilka förhållanden som råder runtomkring. Grannar brukar inte uppskatta att det reser sig en vägg av fyllningsmassor mot dem. Snö- och vattenflödet påverkas också vilket man kan behöva ta hänsyn till mha dränering m.m. Marklov gäller och man får ansöka om detta hos kommunen, det kan vara bra att
kocklisa: Hej! Tack för svaret. behöver jag inte dränera under plintarna? ??? Lisa
Norre: Programet jag gjorde skissen i var väl inte det nyaste på marknaden precis... Times New Roman 12 punkter heter det visst
Rosa: Så du lade ingen dränering runt själva plattan? Vi har vattenrör som leder vatten (på utsidan av rören) rakt ner till den blivande källaringången. Vårfloden var strid ström. Om man ska ha dränering runt själva plattan, vart ska man leda det? Vi har gamla tegelrör som går längs huset, men dom leder även in under källaren, till brunnarna så det känns inte så bra att leda mycket
Crax: Skulle vilja få lite kommentarer om div firmor som utför markarbeten? Så snälla dela med er av lite erfarenheter nu? Skulle vilja få reda på om ni tycker dom var dyra, om dom hade massa dolda kostnader mm. Hur blev resultatet? Vi letrer nämligen en firma som kan utföra lite grovplanering av tomt samt en del sprängning.
M@ZE: [citat] Jo jag vet, det är risigt att jag inte fixat nån hemsida ännu, har haft så in i h-vete mkt att stå i, men det är på Gång. Grunden gjöts igår och är nu klar inför husleveransen på Torsdag :) Jag har nu tagit reda på all fakta, utsidan är som den är och dom gör ingenting med den. Jag ringde och klagade till Dorocell och dom kommer ut och putsar utsidan och målar den. Dom
sater: Ja det borde jag ju ha kunnat räknat ut själv. Tack!!
Mjölnaren: Ja, hur man skall göra med grunden verkar finnas lika många svar som folk man frågar. Har här haft en fråga tidigare om detta: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1091257910;start=0#0 Ångspärrens placering, cellplastisolering mm.