9 574 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
gjuta grund
Nu är det så här att antagligen så skall jag köpa hus, hustillverkaren vill ha 150tk för att göra hela grunden (plattan) på ca 98kvm.
Har hört att man kan anlita någon annan firma som gör det till oss lika bra för mindre pengar o att man kunnde spare den bra slant på det....
Frågan är... gör jag det med folk jag känner så har jag inga garantier antaglien, hur ligger det till när det gäller garanti? ifal betongen är fel eller upplägget av makadam osv..
O vad tycker ni om priset? känner ni någon firma som gör det billigare med garanti? (gäller skåne)
ville passa på o gjuta platta för garage på en gång så om man räknar på 130kvm kanske, garage intil huset..
tacksam för svar..
p.s när tjejen fick höra detta att jag känner folk som kan göra det svart blev hon tokig o frågade om jag inte var riktigt klok :-X
Har hört att man kan anlita någon annan firma som gör det till oss lika bra för mindre pengar o att man kunnde spare den bra slant på det....
Frågan är... gör jag det med folk jag känner så har jag inga garantier antaglien, hur ligger det till när det gäller garanti? ifal betongen är fel eller upplägget av makadam osv..
O vad tycker ni om priset? känner ni någon firma som gör det billigare med garanti? (gäller skåne)
ville passa på o gjuta platta för garage på en gång så om man räknar på 130kvm kanske, garage intil huset..
tacksam för svar..
p.s när tjejen fick höra detta att jag känner folk som kan göra det svart blev hon tokig o frågade om jag inte var riktigt klok :-X
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Tjaa, är det svart så lär du väl kunna glömma garantin oavsett om du känner firman eller ej. En intressant fråga som jag inte vet svaret på är hur det kan påverka garantin på resten av huset?
Annars om du verkligen kan få det tillräckligt mycket billigare för att ta risken, så fixa för det första en klippa till KA, det måste vara någon som verkligen kan kontrollera varje moment i plattbygget, varje lager singel, siolering, rördragning etc.
Ta också reda på vad som kan gå snett vid gjutningen, så kanske man kan minimera risken, nu när det är kallt ex. så kan ju gjutningen misslyckas oavsett hur seriös firman är. Varje annat delmoment går ju att kontrollera och ev. åtgärda. men om gjutningen misslyckas, för kallt eller snett, eller gropigt osv. Så kan det ju vara i det närmaste omöjligt att åtgärda. Betongkvaliteten borde inte kunna bli fel, den kommer ju färdig.
Har själv ingen koll på kostnaden (planerar ombyggnad utan större grundarbeten), men jag tror att du måste ange mera detaljer om hur grunden skall göras för att någon skall kunna uttala sig. Hur mycket behöver schaktas? Hur mycket behöver fyllas osv.
Annars om du verkligen kan få det tillräckligt mycket billigare för att ta risken, så fixa för det första en klippa till KA, det måste vara någon som verkligen kan kontrollera varje moment i plattbygget, varje lager singel, siolering, rördragning etc.
Ta också reda på vad som kan gå snett vid gjutningen, så kanske man kan minimera risken, nu när det är kallt ex. så kan ju gjutningen misslyckas oavsett hur seriös firman är. Varje annat delmoment går ju att kontrollera och ev. åtgärda. men om gjutningen misslyckas, för kallt eller snett, eller gropigt osv. Så kan det ju vara i det närmaste omöjligt att åtgärda. Betongkvaliteten borde inte kunna bli fel, den kommer ju färdig.
Har själv ingen koll på kostnaden (planerar ombyggnad utan större grundarbeten), men jag tror att du måste ange mera detaljer om hur grunden skall göras för att någon skall kunna uttala sig. Hur mycket behöver schaktas? Hur mycket behöver fyllas osv.
Låter lite dyrt..
Har en offert här på 80m3 platta.
30000 för allt matrial..
Då är det bara att lägga ut isoleringen som man sedan använder som form at gjuta i.
Före det får någon vvsfirma lägga i golvvärmen och avlopp..
Om du är händig borde du alltså komma undan med 50000 exl. grävmaskin.
Rivstart!!
30000 för allt matrial..
Då är det bara att lägga ut isoleringen som man sedan använder som form at gjuta i.
Rivstart!!
Hej!
150.000kr är dyrt så är det bara. Du kan få en grund gjuten för mellan ca.700kr och ca.1500kr/kvm.
Jag ska bygga i Onsala/Halland men kommer anlita en firma 15 mil utanför Göteborg där priserna är helt annorlunda.
Leta runt och känn dig för. Ta in offerter både i regionen och utanför. Det kan löna sig.
150.000kr är dyrt så är det bara. Du kan få en grund gjuten för mellan ca.700kr och ca.1500kr/kvm.
Jag ska bygga i Onsala/Halland men kommer anlita en firma 15 mil utanför Göteborg där priserna är helt annorlunda.
Leta runt och känn dig för. Ta in offerter både i regionen och utanför. Det kan löna sig.
Hej!
Har en liten platta vilket ger högre m2 pris:
31m2
L-kantelement H400.
300mm isolering
Avlopp till wc, dush
Frostisolering utanför grund
Dagvatten och dränering.
Samlingsbrunn
Stenkista
Shaktning, shingel mm
ca 2000kr/m2
Har en liten platta vilket ger högre m2 pris:
31m2
L-kantelement H400.
300mm isolering
Avlopp till wc, dush
Frostisolering utanför grund
Dagvatten och dränering.
Samlingsbrunn
Stenkista
Shaktning, shingel mm
ca 2000kr/m2
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
James, jag är väldigt intresserad av vilken firma du fått den offerten på matrialet av då jag strax ska gjuta platta och hittils bara fått en rejält saltad offert från ett företag.james_83 skrev:Låter lite dyrt..
30000 för allt matrial..
Rivstart!!
Skriv gärna ut här, eller privat medd eller maila.
Mvh Patrik
Tjena!
Av järnia, beier och granngården.
Ofta är inte matrialet så dyrt. Det är när man ska göra matrialet till en grund som priset rusar iväg.
Ibland är det även bättre att få offert på timpriset istället för hela arbetet. Firman du anlitar vill inte gå back på ditt jobb och lägger därför på en marginal.
Om firman får för påer timme så betalar du bara för det du får.
beijers offer på matrial.
Kantelement 24st 7080:-
Ytterhörnelement 4st 1700:-
Palldelningskostnad(snålt) 312:-
Cellplast 6739.-
cellplast 3561:-
Sedan tillkommer vvs
Slangen för golvvärme skulle de ha 5000 för på Järnia.
bara att lägga ut i plattan sa de där, får se vad det blir med det...
James
Av järnia, beier och granngården.
Ofta är inte matrialet så dyrt. Det är när man ska göra matrialet till en grund som priset rusar iväg.
Ibland är det även bättre att få offert på timpriset istället för hela arbetet. Firman du anlitar vill inte gå back på ditt jobb och lägger därför på en marginal.
Om firman får för påer timme så betalar du bara för det du får.
beijers offer på matrial.
Kantelement 24st 7080:-
Ytterhörnelement 4st 1700:-
Palldelningskostnad(snålt) 312:-
Cellplast 6739.-
cellplast 3561:-
Sedan tillkommer vvs
Slangen för golvvärme skulle de ha 5000 för på Järnia.
bara att lägga ut i plattan sa de där, får se vad det blir med det...
James
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden