Håller på att renovera en torpargrund från 1907
röten trossbotten
har grävt ur 50cm skall bespruta mark och syll mm
lägga lite dräneringssand plast och lite sand på plasten
borrar ventiler mm

skulle vilja har massor med tips för att det är olika svar från alla man frågar

Tackar på förhand

Totte_S
Det låter som du haft en gammal oventilerad grund som du nu försöker göra om till en mer ventilerad krypgrundskonstruktion. Är det korrekt uppfattat? Har ni en aning om varför rötan uppstått? Har ni tunga eldstäder (läs kakelugnar, vedspisar) i bottenplan? Hurdant mark står grunden på, väldränerad eller fuktig, ligger tomten högt (mest sannolikt) eller lågt på tomten?
Vad skall ni bespruta med? Hur ser syllarna ut, har de klarat sig? Låg trossbotten på eller väldigt nära marken? Mycket skräp på marken i grunden eller?

Jag har själv en gammal torpargrund, helt oventilerad
och minimalt med luft mellan mark och trossbotten. Förstår att du letar tips, har inte heller kommit fram till "rätt" lösning, men det beror på att det är så speciellt, och beror på massor med olika förutsättningar, vad som blir bra.
En del gräver ur och fyller upp med kapillärbrytande skikt, leca eller tvättad makadam. En del gjuter en platta i den gamla grunden.
Hur resultatet blir beror på hur hela den slutliga lösningen ser ut med isolering, ventilation, eldstäder etc.
Jag har kommit fram till att vad vi än kommer göra när vi börja rota i det, så kommer vi vara försiktiga med att isolera för mycket, för att se till att det kommer ner en del värme innifrån, och på så sätt hålla nere den relativa fuktigheten i grunden. Vi kommer också att undvika för tätas material i golvet, innebär att vi troligen kommer lägga solitt trägolv, eller möjligen parket eller linoleum på ett undergolv av råspont/masonit, absolut inga täta plastmattor. Vi kommer inte försöka ventilera grunden. Hellre lite kallare golv och en grund som inte ruttnar än tvärtom. Vi eldar intensivt i både kakelugn och vedspis under vintern, vilket ger en varm murstock som håller temperaturen högre i grunden.
Detta är bara mina nuvarande slutsatser om vad som gäller i vårt fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.