Någon som har erfarenhet av nivellgolv? Är tydligen ett golv som står på plastfötter vilka ger en luftspalt som i sin tur förbättrar ventilationen vilket ger mindre risk för fukt. Våran byggare sa att det kanske kunde vara ett alternativ i våran tillbyggnad. Vi skall ha platta på mark, utan golvvärme. Någon som har erfarenhet av detta golv? Är det onödigt att lägga in det i en nybyggnad? Vad jag förstått används detta golv mest för att lösa fuktproblem när man redan har problemen med fukt, eller?

Jag har Nivellkonstruktion på mitt källargolv.
Ca 70 Kvm fördelat på 2 rum.

Förra ägaren fick problem med dräneringsbrunnen/pumpen och fick då detta golv inlagt av försäkringbolaget efter många turer.

Golvet bygger på vissa ställen ca 13 cm (luftspalt-5cm isolering-golvspånskiva).
En fördel är att du kan koppla på mekanisk ventilation som skapar undertryck under golvet och fixar därmed luftombyte.
En annan är om ditt golv inte är helt jämt. Platsfötterna som golvet står på kan ändras i höjd individuellt och fixar då nivåskillnaderna, till skillnad mot t ex platons motsvarighet.

Jag är helt nöjd med golvet med tanke på stabilitet och ljuddämpning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.