Så här ligger det till.
Köpt hus med källare.
Huset är från -24.
Förre ägaren har satt reglar cc60 på ytterväggarna inne i källaren och klätt med masonite. Plus isolering(som han inte vet vad det är).
På golvet ligger asfalt-masonite-plastmatta-heltäckningsmatta.:)
Detta är gjort för 25-30år sen.
Köpte en fuktmätare för att kolla fukthalten, den visade inget utslag(under 10%) i trä ,masonite och isolering.
Men den gjorde utslag på yttervägen, men endast 12-14%.
Yttervägarna är endast kalkade eller målade under isolering och reglar.
Nu kommer det roliga.
Huset är aldrig dränerat!! Ägaren har aldrig haft problem med fukta, han har tom bott i källaren.
Så till min fråga, skall jag riva ut skiten?
Vet att man egentligen skall göra det, men det är så snyggt gjort + man måste dra om el samt en del vattenrör om man river ut.
Min tanke är, har det inte blivit fukta på 30 så lär det ju inte bli det nu iheller.
Det roliga är att husen på andra sidan gatan haft väldiga problem med vatten i källaren trots dränering!!
Medans grannhuset på "vår" sida heller aldrig blivit dränerat eller haft problem.
Huset ligger på en liten höjd, dock endast kanske 1/2 meter i nivåskillnad till de andra husen , men dock.
Ca 110cm av källaren ligger under mark.
Källaren är helgjuten och har lera som undergrund.

Hur skall jag göra?
Tänker i vilket fall lägga klinker (behöver jag ta bort asfalten innan?)

Det är väl så att asfalten på golvet på golvet gåller fukten på "andra sidan" dvs i betongen. Jag skulle riva ut golvet eftersom du ändå skall ha klinkers. Om jag inte hade hittat något skumt på vägen så hade jag slängt på klinkern på asfalten. I priniop funkar asfalten väl som exempelvis platonmatta i syfte att skydda golvet mot fukt. Skillnaden är ju att din asfalt inte tillåter andning. Om du vill ta bort asfalten så kan du ju alltid göra det - men jag skulle nog inte göra det (oavsett rätt eller fel)!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.