Ska göra en tillbyggnad ca 25 m2 till befintligt garage. Den gamla plattan är oisolerad, men den nya tänkte jag göra isolerad 100 mm. Den nya plattan ska utgöra grund till både en förlängning av garaget och i änden en förrådsdel. Frågan är nu hur man gör i skarven mellan ny och bef. platta? Gjuta ihop eller rörelsefog? Jag har sett båda alternativen rekommenderas här på forumet, men vad är riktigt :-/

Tacksam om någon kunde reda ut begreppen

Hej!
Jag gjorde så här för 12 år sedan då jag förlängde en befintlig platta för ett dubbelgarage från -83 om 67 m2 (< 10 x bredd 7 m) för att nå en verkstad om ~115 m2:
Bakre gaveln "rensades" från väggens nedre meter i höjdled samt syll.
Jag borrade hål för KS (armeringsjärn) med diameter 30 mm c/c ~ 600 mm som fick ett insticksdjup om ~400 mm.
Plattan snedbilades "inåt" = 45 grader ned mot
+++ ytter-/underkanten. +++

Sedan vidtog alla förberedelser för den nya plattan om ~ L = 6 m x samma B = 7 m.
När det var klart enligt konstens alla regler samt med 100 mm underliggande friggo inkl. formning så sattes samtliga KS dit i MYCKET VÄL rengjorda hål med Hiltis massa HIT-150.
(Först nu då jag annars inte hade kunnat packa med vibbroplattan utmed den bef. plattan...)

Fram till nu inte en synlig spricka/sättning! :D

Mvh
Tony, 7 - Härad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.